Nybyggeri gulvvarme (fjernvarme). Temp 1 grad under ønsket temp

Vi byggede nyt hus for små 2 år siden. Varmekilde er fjernvarme og vi har udelukkende gulvvarme.

Danfoss ECL 110 regulator står til 22 grader og på komfort eller auto. (fremløbstemp? står til 37 grader aktuelt)

Varmestyrringen i teknikrum - hvor temp for de enkelte rum kan indstilles er sat til fx 21,5 grader i stue/alrum, men nu har der i 1½ dag kun været ca. 20,5 grader reelt i stuen (ses på danfoss termometer på væggen). 

Når jeg kigger i teknikrum så er "hætten" løftet på "varmerøret" der står "stue" på. Så rummet må kalde på varme.

Grundfos pumpen står med grønt lys og 1 streg ud af vist 4. Jeg prøvede lige at skifte den til max kortvarigt. Pumpen har ikke været slukket hen over sommeren.

Vi bruger ikke forskellige temp ift døgnrytme.

Sidste år ved samme tid kan jeg godt huske at temp måske blev målt til 0,5-0,7 under ønsket temp - først på dagen...men henne på eftermiddagen nåede de tæt på hinanden i grader.

Jeg er faktisk lidt i tvivl om der reelt opvarmes pt. Hvad kan jeg forsøge? - hvad skal jeg evt. tjekke?

Vi byggede nyt hus for små 2 år siden. Varmekilde... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
-Er der ikke nogen her der ved noget om dette? Der må være en del andre der har relativt nybyggede huse. Oplever I problemer som dette? :

Aliaz skrev den 13-03-2020 00:46:18

Forleden havde fjernvarmeselskabet meddelt planlagt "ingen varme" i tidsrum 08-15 eller noget i den retning. Det er så godt som sikkert at gulvvarmen ikke virker derefter. Ventede 2 dage. Jeg slukker ikke for noget om sommeren. Jeg får det som regel løst ved at øge hastigheden på pumpen i fx 5 min. Og ændre regulator komfort, åbne/lykke ventil.
Det sprudler. Årsagen er vel luft i systemet? Kan jeg gøre noget andet /er der noget jeg mangler at gøre? Det er nemlig lidt irriterende. På forhånd tak. Gerne med god beskrivelse og forklaring.

 

Jeg kender ikke til fjernvarme i gulve, men jeg har selv gulvvarme fra jordvarme.
Her styres fremløb af en udeføler, så koldere udetemperatur giver varmere fremløb.
Alle minetelestyater er taget af, og så styrer udeføleren det hele. Det giver en konstant rumtemperatur på 21,5ºC i alle rum.

Ved al gulvvarme er det vigtigt at kredsene er indreguleret. Jeg ved godt at din VVS siger noget andet, for så slipper han for at gøre det.
På manifolden i teknikrummet sidder der stilleskruer, så du kan regulerer flowet i hver kreds. De korte kredse skal have mindre flow end de lange.
Først skal du finde længden på hver kreds. Opmål arealet af hvert rum og gang det med 3 (ca 30 cm mellem slangerne i gulvet). Derpå lægger du to gange afstanden til manifolden til. Det er længden af slange i den kreds.
Nu går du ind på manifoldproducentens hjemmeside og finder et indreguleringskema for din manifold.
Her kan du se, hvor mange omgange hver kreds skal være åben. Den længste kreds skal være fuldt åben, resten skal bremses. PÅ den måde undgår du, at de korte kredse tager alt vandet og virker som et by pass. Så kommer der hele tiden ens varme på alle kredsene, og altså også varme i stuen, når der er åbent på badeværelserne.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis