Opvaskemaskine brummer bare: Tilstoppet sidekammer?

Vores opvaskemaskine har problemer, og som følge af denne tråd, jeg tidligere har lavet på problemet, har jeg haft maskinen ude og ligge ned, for at undersøge den.

Uden at jeg rent faktsik gjorde noget, gav det i første omgang maskinen liv igen, men efter ca. ti vaske har maskinen dog problemer igen. Denne gang midt i et program. (Tidligere ville programmet ikke starte.)

Maskinen brummer bare i en uendelighed, hvilket med min begrænsede viden om opvaskemaskiner er tegn på, at den ikke kan trække vand ind.

Ved hjælp af Google og Youtube er jeg nu blevet bekendt med sidekammeret. Så det har jeg kigget på, og har vedhæftet et par billeder.

Jeg synes ikke, det ser godt ud, og jeg har en formodning om, at det er tilstoppet et sted. (Det kunne også godt forklare, hvorfor problemet i første omgang blev løst ved at maskinen blev "endevendt", hvorefter noget i sidekammeret er stoppet til igen.) 

Jeg har smagt på det hvide "knas" i filteret. Det smager ikke særligt af salt, så jeg gætter på, det er kalk.

Så nu er spørgsmålet til jer:

  1. Er det sandsynligt at det er en tilstoppelse i sidekammeret, der forårsager problemet?
  2. Hvis ja, hvordan kan jeg rense sidekammeret? (Har læst denne udmærkede tråd om emnet, men afmonteringen forekommer mig ret uoverskuelig ... er det evt. muligt at afkalke sidekammeret uden at skulle afmontere det?)
  3. Eller er der andre ting, jeg kan prøve?

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Opdatering: Nu kører maskinen igen-igen 

Mig gæt er, at det kan skyldes at sidekammeret er blevet "masseret" lidt ...

... men det kan også skyldes, at jeg tørrede noget vand op i bunden af maskinen, her:

Det ser ud som om, at vandet kan rende ind i den runde ting til venstre for kuglepennen. Kan det være maskinens aquastop (et andet nyt ord, jeg har lært)..? Så kunne det jo også være en årsag...

Og så er der jo den mulighed, at de to ting hænger sammen: At en tilstopning i sidekammeret er årsag til, at der render vand ned i bunden af maskinen, hvilket udløser aquaatoppet... og nu skal jeg nok holde mig fra yderligere spekulationer 

jeg havde et tilsvarende problem, hvor vand dryppede ned og aktiverede aquastop, en slange på sidekammeret var lidt løs og trængte til en klemmering så den ikke dryppede. derefter kørte den igen.

sidekammeret var dog fyldt af små krystal ligne rester, som efterfølgende blev ved med at "forurene" opvasken hver gang den blev brugt....alt plastik fik en mat hinde som om det var gået i kemisk forbindelse med det.
da jeg lige som dig syntes at det var en uoverskuelig opgave at afmontere og rense sidekammeret endte det med at maskinen måtte dø og en ny blev indkøbt.
lidt ærgeligt når nu det oprindelige problem var løst.
hvis du ender i samme situation, så gå efter en af de tyske med zeolit tørring, det er godt.
Skrevet af NielsChr på 02-10-2016 20:44
da jeg lige som dig syntes at det var en uoverskuelig opgave at afmontere og rense sidekammeret endte det med at maskinen måtte dø og en ny blev indkøbt.

Ja, det lyder jo ikke lovende for min maskine 

hvis du ender i samme situation, så gå efter en af de tyske med zeolit tørring, det er godt.

Modtaget. Tak for rådet 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis