Billigste opvarmningsform til skur ? Kaminovn, Olieradiator, Frostvagt, Varmeblæser ?

Hej,

Hvad er den billigste opvarmningsform (løbende udgift) til et skur (her tænker jeg ikke på centralvarme eller brændeovn) ? Jeg tænker på Kaminovn, Olieradiator, Frostvagt, Varmeblæser ? Jeg skal varme en nogenlunde isoleret skur på 10m2 til ca 5grader om vinteren.

/donnib


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
altså en petroleums ovn er nok det billigeste alternativ til el. Men sådan en er elendig til at køre lavlast, medmindre du køber en meget dyr model. De soder og gør ved hvis ikke de kører fuld gas.
Jeg ville nok knalde en billig el radiator op, det kommer ikke til at koste alverden hvs skuret er tæt.

En olieradiator er bare en el raditor, der først skal varme en masse olie op, noget langsommere regulering
Jeg tænkte på sådan en her http://www.harald-nyborg.dk/p5235/heatmax-varmeovn-hm-dx32-3100w men jeg ved ikke om den kan køre på lavlast. Jeg har en el radiator (gammel en) på 2kw med blæser men jeg tænkte den nok er i dyr i drift.

 

Hvad med blot at sætte et 24-timers timer-ur på stikket? Så kan du få den til at køre f.eks. 15 minutter ad gangen per time, eller hvad du finder frem til er nødvendigt.

Eksempel: http://www.harald-nyborg.dk/p6011/doegnur-indendoers
de nævnte varme kilder e alle elektriske med en virknings grad på 1:1 - dvs. den varme du får ud af dem, er også direkte afspejlet i den strøm du putter ind i dem.
dette er uanset om det er en olie radiator, frostvagt eller en varme blæser.
den eneste forskel er sådan set den effekt og derved den temperatur som det er muligt at varme rummet op til - lavere temperatur er naturligvis billigst, og her vil en frost vagt nok være den som giver det laveste elforbrug (og også den laveste temperatur)
Det eneste som kan ændre på det er en varme pumpe, eller hvis de kan placere nogle elektriske apparater som altid køre alligevel.
En kummefryser f.eks., vil altid omdanne alt tilført energi til varme i det rum som den står i - dvs. sige ca. 2-3 kwh/dag. En kumme fryser har ikke godt af at stå i et uopvarmet rum, men hvis rummet holdes ved. f.eks. 10 grader, kan den fint give et varme supplement som så gør at det ikke koster helt så meget at varme det op til de 10 grader.

Ellers er eneste alternativ en varme pumpe som levere mere energi (varme) end den forbruger.
Jeg har et lille, godt isoleret skur, samt det er hel tæt, jeg bruger en el-olieradiator, jeg har så tilsluttet en extern rumtermostat af god kvalitet, som styre radiatoren, jeg holder ca 7 gr c.

Jeg tror det er billigs når man ser anlæg/drift..

Mit er under 10 m2, så en luft/luft varme pumpe, syntes jeg er overkill. (og efter hvad man læser er de el billige ikke værd at satse på)


Vi prøver igen, i morgen --
Kan det over overføres til en pavillion? Vi har en pavillion i haven, og konen vil gerne have en pejs derude. Jeg tænker om jeg kan slå to fluer med et smæk ved at købe sådan en el kamin, og så også bruge den til at varme op?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis