Montering af rørgennemføring. Bøvlet :-/

Nogen af jer der har en ide til hvordan jeg bedst monterer en rørgennemføring?

Taget er IBF betontegl med banevare undertag, og jeg skal til at lave en ny rørgennemføring ifm. badventilator.
Taghætten sidder nu hvor den skal, og kan af gode grunde ikke rokke sig, grundet de øvrige tagsten. Men hvordan gør jeg det nemmest, så rørgennemføringen kommer til at sidde tilpas præcist ifht. taghætten?
Det skulle jo gerne passe som hånd i handske, når jeg skubber det firkantede aftræksrør op igennem rørgennemføringen inde fra loftet.

Den bedste løsning jeg selv kan komme op med er følgende:

1. Kravl op på taget, fjern taghætten og tryk et søm igennem undertaget, så jeg kan se det inde fra loftet af. Sæt taghætten på igen.

2. Kravl op på loftet og find sømmet.
Skær forsigtigt en slids i undertaget, stor nok til at presse aftræksrøret op i taghætten.

3. Sæt rørgennemføringen ind over aftræksrøret, og skær en slids i undertaget ved hver af de fire sider på rørgennemføringen. Pil det hele af igen, og kravl ned fra loftet.

4. Op på taget igen. Fjern taghætten igen.
De fire slidser passer nu med indersiden af kanten på rørgennemføringen. Så nu kan jeg montere den, og skære fri for undertag.

5. På med taghætten igen, og op på loftet og skub aftræksrøret igennem...

Mega bøvlet... Er der ikke en nemmere vej?

Ser man på vejledningen i denne video, så ser det jo super nemt ud... Men hvordan ved han om det kommer til at passe med taghætten?

Spol frem til 3:00.
https://m.youtube.com/watch?v=y7iam3nW29Y
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bruge et fleksrør ? Der fås en overgang fra rundt rør til firkantet...

Dvs det du mener er, at den nuværende taghætte bestemmer placeringen af badventilatoren ? Jeg tror det er præcist nok, hvis du flugter linjerne fra taghætten ned med et lige brædt i passende længde...der er en smule 'slup' at arbejde med og taghætten kan nok vrikkes en smule + de centimeter af badeværelsesloftet som bliver dækket af ventilatoren ved siden af hullet.

Hvis du har rigeligt med firkantet rør eller kan finde et gammelt brugt et kan du jo skære det i længde så du kan flugte linjen præcist ned på loftet og så bore igennem i samme vinkel.....

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Jo, jeg har allerede et flexrør, som går over i det firkantede aftræksrør, som skal skubbes op i taghætten, igennem rørgennemføringen :-)

Njaa... Du misforstår mig lidt :-)
Det jeg mener er, at den nuværende taghætte bestemmer placeringen af rørgennemføringen. Altså hvor jeg skal skære hul i undertaget henne... Hvis ikke rørgennemføringen bliver lavet "ret præcist" i forhold til taghætten, så kan jeg jo ikke skubbe det firkantede aftræksrør op i taghætten. Aftræksrøret passer "stramt" i taghætten, så der er ikke mange millimeter at give af...

Håber det gav mere mening :-)
Hvorfor finder du ikke bare taghætten på indersiden af undertaget. Det må være muligt at måle sig til en rimelig nøjagtig placering af taghætten, så den kan findes på den indvendige side.

fase
Ok...

Jamen det er jo kun et undertag....når du har trykket sømmet igennem er det så ikke bare at skære undertaget op og lave resten fra loftrummet...montere til taghætten og så lime/tape undertaget til røret...undertaget tættest på rygningen løfter du lidt inden du limer/taper så der er en smule fald væk fra hætten. Eller en gummimanchet hvis det skal være lidt bedre og lidt dyrere...

Måske misforstår jeg det stadig, smid evt et billede (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
afmærk centrum af taghætte på undertaget, derefter skær hul i undertaget så du kan montere en rørgennemføringssikring, i undertaget så bliver det ikke nemmere

- Tømreren / Bygningskonstruktør
Annonce

Først og fremmeste beklager jeg min dårlige responstid :-)

Jeg synes ikke det er helt så nemt som I beskriver.
Gennemføringen er ikke så langt fra tagfoden, dvs. pladsen er sgu trang når man kravler rundt oppe på loftet :-)

Paranåhja, jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg kan montere rørgennemføringen inde fra loftet, uden at løbe i samme udfordring med, at den ikke bliver præcis i forhold til taghætten. Jeg skal jo passe på at jeg ikke skærer for meget i undertaget, for så risikerer jeg at hullet bliver større end det rørgennemføringen dækker.

Denlillesvend - det er lige netop det jeg skal. Men jeg synes kun det kan blive en "sådan cirka" placering, når jeg ligger oppe på loftet. Jeg har jo trykket et søm igennem oppefra, så jeg ved godt hvor taghætten er, inden for +- 5 cm. Hvis det skal være mere præcist, og det skal det, så må det blive noget med at skære en slids med en kviv, og så føle og måle sig lidt frem. Men jeg skal jo som sagt også passe på med at skære for meget i undertaget, for så riskerer jeg at taghætten ikke kan dække det hul jeg har lavet...

Jeg må prøve mig lidt frem... Men det ændrer ikke på, at jeg synes det er lidt bøvlet...
Hvis man kunne trække den øverste del af taghætten, så var det fandeme smart... :-)

Aaroe kan se du fra Silkeborg, så hvis det er vil jeg da gerne komme forbi og hjælpe med at få lavet gennemføringen

- Tømreren / Bygningskonstruktør
Denlillesvend, fedt. Sender dig lige en pb.

Lige en opdatering herfra.
Jeg kom lige til at se, at toppen af taghætten kunne tages af.
Så blev det pludselig en del nemmere at lave rørgennemføringen.

Med toppen taget af, kunne jeg montere taghætten, og stikke aftræksrøret ned oppefra til den ramte undertaget. Inde fra loftet af var det så nemt at skære undertaget ud langs kanten af aftræksrøret.

Hatten af
Til en anden god gang ved jeg nu, at det passer hvis jeg monterer den præcis ud for centrum af bølgetoppen på den overliggende tagsten. Jeg valgte i øvrigt at køre i byggemarkedet efter en Icopal rørgennemføring. Det gjorde det også en del nemmere, da denne kun kan sidde på én måde imellem lægterne...
Jeg havde i første omgang tænkt, at jeg skulle bruge denne rørgennemføring... Hvordan jeg lige skulle bære mig ad med at montere den, og få det tæt, kunne jeg ikke helt gennemskue da jeg stod med det. Der er kun denne ene del, så hvordan får man det tæt? Derfor købte jeg i stedet en Icopal rørgennemføring...

 

Superfint arbejde aaroe, og tak fordi du tog dig tid til at dele erfaringerne (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis