Fra komfurudtag/3faset stikkontakt til 3x220v udtag

Hey,

I bryggerset sider der til vaskemaskinen et 400V udtag (se bileddet) på en 10A gruppe, som jeg overvejer at lave om til 3 stk alm opus 66 230V udtag da jrg alligevel har vaskemaskine, tørretumbler og fryser stående foran. Og de vil så kunne få hver deres fase....

Men kan man evt lade komfurudtaget sidde så man har muligheden for at bruge det, hvis man engang skal bruge en maskine der trækker 400V? Giver det bøvl ift fordelingen på faserne?

PFT.

(Er helt med på at det ikke er gds arb)
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ingen problemer i det

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Det kan du sagtens gøre.
Pil det gamle udtag ned, og sæt 3 stikkontakter op. Du skal ikke bruge det gamle udtag til noget, og du kommer ikke til at købe en maskine der bruger 400V. De bruger alle 230V idag, med mindre du er ude i at købe en stor industri maskine. Men det er tvivler jeg nu på
Tænker bare på fx en brændekløver jeg engang lejede som kører 400V. Vil der ikke være noget bøvl i at lade det sidde?
Du kan roligt lade dit komfurstik sidde og udvide med 3 stikkontakter, så har du stadig muligheden for at slutte en trefaset brugsgenstand til. Der er udslagsblanketter i top og øverst i siderne.

fase
Ok. Tak for det! Jeg tænkte på at pt gruppen med 10A sikringer men kablet der er trukket er 2,5mm2. Og når de 230V udtag jeg sætter op kan klare 16A vil det så være smartest at bruge 2,5mm2 til de nye udtag?
Annonce
Ja, det vil være det, du skal bruge.

fase
Tak igen
Jeg glemte, at sige at du kunne overveje at købe dine stikkontakter som SCHUKO stik, LK laver dem i fuga serien, men de kræver det dybeste underlag i den serie.

fase
God pointe.... Jeg har alligevel skiftet stikket på de to til alm dk stik med jord (eller hvad de nu hedder) så går nok bare efter alm udtag....
Hej. Så kom jeg endelig igang med det... Men for pokker hvor har jeg bøvl med at få de 2,5mm2 ledere til at blive pakket ordentligt i det 2x1m fuga underlag jeg har til de 2x1m stikkontakter jeg har svært ved at få kontakterne ind og får konstant beskadiget lederne
Vil det være en fordel at bruge Opus66 i stedet? Et der mere plads i dem? Hvad er jeres erfaringer?
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis