opsætning af halogenspot

hejsa der

jeg har bygget nyt hus
og skal have sat halogenspot op i loftet
de er med 230v altså direkte tilslutning til el
mit ? er så
spottene skal jo samles med ledning men hvad for en type ledning skal man bruge
jeg har masser af installations kabel liggende i de forskellige farver
der nu findes
eller skal man bruge de alm 2 ledet ledninger

hjælp hjælp
venligst Lennart

Lennart
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lennart

Måske er jeg bare uvidende på dette punkt, men jeg har ikke hørt om halogenspots til 220 v, er du sikker på at de ikke er til 12 v? Sidst nævnte er de eneste jeg kender, de udvikler jo en del varme og hvis de er monteret i loftet er det yderst vigtigt at instalationsvejledningen er fuldt nøje. Mange efterlader ikke nok luft omkring spotten med det resultat at man risikerer brand pga varmeudvikling. Typisk er ledningen mellem transformatoren og spot leveret med og af en særlig type der har en vis varme bestandighed.
Hvis du ikke får klare svar her på siden angående ledningstype så snak med en installatør eller allerbedst: se i monteringsvejledningen.
Halogen spots er ikke så ufarlige som mange tror.
Held og lykke

mvh Anders Kruse
det bliver man da nød til da dampspærren ligger nede på loftet
og spottene rager højere op
og vil dampspærren ikke smelte hvis man ikke fjerner den en lille smule
jeg havde tænkt mig at bygge en kasse rundt om hver spot
pga varme

venligst Lennart

Lennart
Hej

Jeg ved min elektriker selv bygger nogle damptætte kasser af spirorør med dæksler og limer dem fast til dampspærren.

Jeg har iøvrigt undret mig i mange år over branchens manglende vilje/ evne til at fabrikere brugbart materiel til bl. a. montering af spots i dampspærre og øvrigt materiel til tætte gennembrydninger.
Annonce
Jeg skal også opsættes 230 V halogener både inde og uden for huset.

Jeg har helt klart baseret det på at der ikke skal bløde kabler op.

Mvh.

René

Jeg ved at min mand som er elektriker nogle gange bruger urtepotter, dem af ler
De sættes ned over spotten og ledningen trækkes op igennem hullet i bunden.
Fordelen er at potten uden problemer kan tåle varmen og samtidig isolerer ud mod isoleringen. Desuden er potten som regl så stor at der er luft nok onmkring spotten, og hullet i toppen lader varmen slippe ud

Venlig hilsen
Ida

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Hej alle - især Orla.

Der findes specielt materiel til indbygning af nævnte. Jeg ved at det blandt andet forhandles hos Solar (www.solar.dk).

Med venlig hilsen
FlemmingB

Hej Lennart,

Der skal bruges installationskabel (ikke bare løs installationsledning). Bløde ledninger er en dødssynd... Husk at lægge rigeligt kabel op - så er der en chance for, at man kan komme til at skifte spots engang.

Mht. lamper, så kan der (til lav-volt) fåes stål-indbygningssæt, der er ca. 10 cm høje med indbygget udluftning. Koster ca. 80 pr. stk + pære. Men de skal desværre også gennembryde dampspærren.

Mht. risiko ved at gennembryde dampspærren, så tager jeg det ret roligt, når der er tale om loft (det er måske forkert, men har lige renoveret et 60 år gammelt loft, hvor dampspærren var mere itu end i orden - og her fejler hverken loft eller bjælker det mindste).

Mvh.

Jan R.
Til AndersKruse. Den er god nok, halogen til 230 v. der hedder pærene eks. GU10. Fakta har dem i øjeblikket i alskens modeller til 40 kr. Billigt.

Gå ned og studer hvis du vil se nærmere.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis