Ingen vand i haveboring

Hej.

Søger lidt hjælp vedr. min haveboring. 

Der kommer stort set ingen vand når jeg tænder for pumpen. Har haft sugeslangen oppe fra føderøret i jorden - filter i sugeslangen er fint og rent, jeg kan se vandspejlet nede i føderøret når jeg lyser derned med en lygte. Når jeg sætter sugeslangen ned i føderøret kan jeg høre at den kommer ned i vandet i jorden.

Når jeg spæder pumpen og tænder, kommer der kun kortvarigt en lille stråle vand ud af hanen. Der er ca. 1 meter rør fra pumpe til hane, også dette er fint indeni. Kører pumpen lidt skal jeg efterfølgende spæde til med vand da jeg kan konstatere at pumpen løber tør for vand.

Har også tjekket pumpen og denne ser ikke ud til at have defekter.

Håber nogen kan hjælpe og komme med et godt råd - lige nu ved jeg ikke... 

Peter
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er noget der tyder på at sugeslangen, rørføring på pumpen eller pumpehuset er utæt.

Hvad er det for et vandværk du har ???

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Sugeslangen er i ét helt stykke og er tjekket efter, kunne ikke se nogle revner eller lign.
Der kan være et minimalt spild ved et par bøjninger over jorden, men det har der altid været - også mens der sidste år kom rigeligt med vand.
Jeg kan ikke konstatere noget vandspild omkring pumpen.

Det er en Alko Jet3000 pumpe - mener den er omkring 4 år gammel. Jeg tager den konsekvent ind i frostfrit værksted hver vinter inden frosten sætter ind...

Peter
Skrevet af perebe på 01-10-2016 16:23
Sugeslangen er i ét helt stykke og er tjekket efter, kunne ikke se nogle revner eller lign.
Der kan være et minimalt spild ved et par bøjninger over jorden, men det har der altid været - også mens der sidste år kom rigeligt med vand.
Jeg kan ikke konstatere noget vandspild omkring pumpen.

Det er en Alko Jet3000 pumpe - mener den er omkring 4 år gammel. Jeg tager den konsekvent ind i frostfrit værksted hver vinter inden frosten sætter ind...

Ok med pumpen. Link til manual her:  http://www.al-ko.com/shop/media/uploads/112837_J.pdf

Der MÅ ingen utætheder være på sugesiden. Er der det vil pumpen suge luft ind ved utætheden. Ved en meget lille utæthed vil luften normalt blive suget ud med vandet, men når utætheden bliver tilstrækkelig stor fyldes pumpehuset med luft og pumpen funger ikke mere. I øvrigt vil luft i pumpehuset formodentelig også med tiden ødelægge pumpehjulet.

Du tester for utætheder ved og placere enden af sugeslangen højere end pumpen og afgangsslangen i samme højde. Fyld slangen/pumpehuset op fra med en vandslange. Husk og dræn pumpehuset for luft også. Når det står må der ikke forsvinde vand fra slanngerne. Gør der det er der en utæthed der skal findes og tætnes.

Pøj pøj med fejlfindingen.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis