Aktuatorer til gulvvarme-manifold

Hejsa

 

Lidt baggrund:

Vi har for 10 år sidenkøbt et gammelt nedlagt landbrug med gulvvarme i stueetagen. Vi har selv istandsat hele 1. sal inkl.nyt vand, varme og el.

Der er fastbrændselsfyr med 2500L akkumuleringstank og Roca støbejernskeddel (begge dele noget vi satte op da salamander fyret blev utæt). Varmeveksleren er også blevet skiftet til en Metro med el-patron så vi ikke behøver fyre om sommeren.

Der er 6 kredse med gulvvarme i stueetagen, men der har aldrig været styring på (så vi skruer lidt på plastic-propperne på manifolderne ind imellem og justerer en fælles termostat. Der sidder naturligvis separate cirkulationspumpee på akkumuleringstanken og på gulvvarmen. Der cirkuleres på den naturlige måde mellem fyr og akkumuleringstank.

 

Spørgsmål:

Jeg roder med elektronik og software og har planer om at lave min egen overvågning/styring af fyr, akkumuleringstank, cirkulationspumper og så naturligvis ventilerne manifolderne.

De 6 gulvvarme kredses manifolder er desværre forskellige. 2 stk. med Cazzaniga og 4 stk. ukendte. Kan i hjælpe mig med hvilke aktuatorer jeg kan montere? Lavvolt er at foretrække, men findes det kun i 230v lever jeg nok med det :-). Der er umiddelbart IKKE samme gevind på de to typer - men jeg vil foretrække nogenlunde ens aktuatorer om end det jo egentligt ikke betyder så meget...

 

Bonus spørgsmål:

Hvordan fungerer sådan nogle - er det som en radiator termostat der åbner mere eller mindre - eller er det fuld åben/lukket og så styrer man det bare med intervaller hvor der er åbent?

 

På forhånd tak for ethvert hint.


MVH
Gert Lynge
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I får også lige et billede - ellers bliver det nok lidt op-ad-bakke at hjælpe mig :-)

 


MVH
Gert Lynge
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis