Hvilken håndsav/fukssvans?

Bedst til prisen. Hvis det giver god mening at give 100-150 kr så er det fint.

Der sidder sikkert nogen her som både har prøvet Bahcos og Irwins modeller.

Hvilket mærke og model sav foretrækker I? Hvilken gør det bedst til alle former for træ.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har 3 forskellige "rævehaler".
En Irvin med forholdsvis fine tænder, En billig model Harald, med meget grove tænder, og endelig en fin gammel no name sav med træhåndtag og messing nitter.
Jeg bruger mest Irvin saven, til lige at skære et brædt over osv. Den grove sav blev indkøbt da jeg byggede hegn/bonsai gård, og skulle save i stolper mm. 
Den gamle sav, bliver mest hængende på væggen, fordi den er flot og fra en tid hvor kvaliteten var en anden... feks så er den stadig både lige og skarp, i forhold til de andre save der ellers har været igennem mit værksted gennem årene 

Det handler i bund og grund om hvor meget du skal bruge saven... en sav der bliver brugt dagligt, vil selvfølgelig slides hurtigere end en der bliver brugt en gang om ugen.

Det næste er vedligeholdelse, i form af rengøring af tænderne og bladets "rethed"... hvilket de fleste nok ikke bruger ret meget tid på, mig selv inklusiv


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
den linkede Bacho kan jeg også sige god for - en håndsav SKAL være i god skarp kvalitet for at være brugbar. Jeg har da jeg var ung købt MANGE billige save, som jeg måte smid ud ret hurtigt da de blev sløve. Nu har jeg 5 forskellige skarpe bacho save med forskellige tænder - dem har jeg haft de sidste 10 år og de holder stadig.
I længden er den dyre sav billigst (hvis du holder den fri for fugt og søm i træ)
At købe en billig til at save i rockuld og træ med søm giver også god mening - så er 100% enig med Regmos - køb 2
Jeg har også Bahco'en, og der er en verden til forskel fra min gamle NoName.. Bahco'en laver pæne og hurtige snit, med et minimum af træthed i armene (og de er ellers tynde:-) )

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis