defekt varmvandsbeholder?

Hej derude

Håber der er en kløgtig sjæl der kan opklare hvorfor vi pludselig ikk har varmt vand i hytten længere.

Jeg har en 160l metro beholder ca 6 år gammel koblet til el og træpillefyr. I forgårs forsvandt det varme vand da jeg ville i bad. Tæbkte ar tøserne i huset havde tømt beholderen så tænkte ikk mere over det indtil om morgenen hvor det stadig var koldt.
Gik ud og tjekkede beholderen, den lyste for at den varmede det op på teemostaten. Den står på ca 40-50grader. Prøvede at skrue ned for temperaruren,for at se om lampen slukkede ved lavere temperatur, men den viste der var ingen varmt vand vand overhovedet. Jeg tænkte der nok var en fejl og slog fyret til ar varme iatedet. Nu kommer jeg så hjem og vandet er stadig lige koldt. Nogen der har prøvet det samme og ved hvad løsningen er?

Pumpen kører og røret op i vvb er varmt. Men vandet er stadig koldt.
Det skal siges det er første gang vi oplever problemer med det varme vand så det virker underligt at det forsvinder fra 1 dag til en anden.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afgangsrøret fra VVB til fyret er det varmt eller koidt?
Ja så kan det ikke være cirkulationspumpen der trækker varme ud af VVB. Kommer der så luft ud ? Hvis ikke, tænker jeg umiddelbart at kobberspiralen enten må være utæt eller blokkeret af et fremmedelegeme.

Ps. Har du VVB-priotering, altså styre du VVB med en 2 eller 3-vejs motorventil, eller fungere VVB som en "radiator" ?
Har du en mulighed for at koble afgangen fra varmtvandsbeholderen fra, så du kan undersøge om der i det hele taget kan komme vand igennem spiralen til opvarmning af vandet. Det var da en mulighed at undersøge det.
Med hensyn til den elektriske opvarmning kunne varmelegemet være brændt over, det kan kun afgøres ved måling på varmelegemet.
Hvis spiralen i beholderen er utæt vil den side der har det største tryk sætte tryk på den side med det laveste tryk. Det vil i dit tilfælde give et tryk på kedelsiden på 3,5 til 4,5 bar, og så åbner din sikkerhedsventil på kedlen, idet den formentlig har et åbningstryk på 2,5 bar.

fase
Må melde pas i hvordan det virker. Jeg har 0 forstand på det. Jeg ved det i vibterperioden kører over fyret ved at jeg slukker for strømmen til vvb og drejer temp i o og trykker en knap ud. Omvendt i sommeren. Det har kørt fint i mange år indtil nu. Det er vist bedst at få en vvs ud der kan kigge. Nogen der kender nogen i det sydlige jylland de kan anbefale? 6200 området?
Annonce

"..trykker en knap ud" Ok manuel styring af VVB - jeg tænker om magnetventilen mon ikke så blot har sat sig fast..

 

Der sidder en rød knap man kan trykke ind og ud alt efter lm den skal køre strøm eller fyr.

Sidder til højre for temperaturstyring foran på vvb. Der står til venstre på styreenheden at for at resette ved overkog, fjernes skruen og knappen trykkes ind. Der sidder 2 skruer, men kan ikke finde nogen knap nogen steder.

Det er denne her vvb der er installeret http://www.vvs-eksperten.dk/vand/varmtvandsbeholder-2/metro-varmtvandsbeholder/combi?product_id=17739

Er der strøm på VVB er overkogningssikring i al fald ikke gået. Det ville være fint med et foto eller to af rørføringen til VVB.
Der var strøm på da varmen forsvandt. Derefter blev fyret tændt for at lave varmt vand. Efter gentagene tænd sluk af cirkulationspumpe og udluftninger er der endelig efter ca 6 timer kommet lunt vand. Ikke badetemperatur som min kone klager men det er ikke iskoldt som før. Undre mig dog over det skal tage så lang tid for så lav en temperatur. Kan det mon være styreenheden der ikk fungerer optimalt eller kan det udelukkes? Jeg vil tage et par billeder af rørkaoset lidt senere og sende ind.
..glemte lige - jeg kan godt forstå du ikke umiddelbart kan finde overkogssikringen, for er den udkoblet skal genindkobling udføres af en installatør.

Ps. Jeg tror nu stadigvæk det er omskifteren (læs ventilen der åbner/lukker) for varmt kedelvand der hænger.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis