Fuge eller film efter savsmuldstapet

Hejsa!

Jeg er lidt ny på området, men så har brug for lidt rådgivning.

Jeg har fået pillet savsmuldstapet af i min gang, hvor der er en pudset murstenvæg indenunder.
Mit spørgsmål er så, om hvad det næste skridt skal være.

Jeg så helst en hel jævn mur, som derefter kunne males hvid. Til det formål, tænkte jeg at pudse muren selv.
Men dette kræver en vis mænge erfaring, og jeg er i tvivl om det er muligt at gøre, oven på en gammel puds?

Og hvor svært er det at sætte film op? Ligesom tapet eller hvordan?

Mvh.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS.

Det næste som du skal gøre kommer lidt an på hvilken overflade du ønsker, og hvilken forfatning din væg er nu. Hvis der er større huller skal de først repareres med grovpuds mørtel. Men er væggen eller s nogenlunde bortset fra sømhuller og en meget ru overflade så kan du godt gå videre uden reperation.

 Er det en meget glat overflade du ønsker har jeg gjort det ved at helspartle væggen direkte ovenpå den pudsede overflade.  Hele væggen overtrækkes med medium eller let sandspartel. Man køber det færdigblandet i 5 kg. spand, og der skal bruges 2 spartler hvoraf den ene bør være mindst 400 mm bred.  Her er en video der viser hvordan du gør.

Er det derimod en lidt mere ru overflade kan man med fordel filse væggen (noget kalder det vandskuring) Her skal væggen gøres våd inden du begynder, og det er en fordel af give den noget primer så det hænger bedre ved. Du bruger noget filsemørtel, som trækkes på væggen med et stort stål pudsebræt, omkting hjørner kan man bruge murerskeen (f.eks. en stor spandske) Når det har siddet lidt og erfingertør kører man over med et filsebræt. Det er et pudse bræt med skumgummi på. Det dyppes i vand og man kan så bearbejde et stykke med cirklende bevægelser. Her er en video der viser hvordan. Det er godt nok på en facade væg, men det er samme princip på en grovpudset væg.

Dn sidste metode bliver flot, men det sviner også noget mere , så gulvet skal grundig afdækkes hvis det skalo bevares. Efter begge metoder kan du direkte male ovenpå.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også