Ulovligt udført i mit nye badeværelse - hjælp

Hej alle,

Dette vedrører egentlig ikke lav-det-selv - snarere tværtimod...

Efter at have været træt af hastigheden på det arbejde jeg selv kunne udføre i weekenderne i min 40m2 kælder, besluttede jeg for at hyre en håndværker. Alle vægge i kælderen skulle pudses op, der skulle klinker på gulvene, fugtsikres, og et vaskerum med vand og afløb osv., skulle laves til at nyt badeværelse, med karbad, gulvvarme osv..

Jeg indhentede et par tilbud, og endte med en selvstændig murer, som umiddelbart havde den bedste blanding af pris og personlighed.

Nu her, knap 7 mdr. efter en opgave mureren skønnede til 3-5 uger, er vi nær færdige - dog med et stort problem, som jeg håber i måske kan hjælpe mig med at løse, med lidt gode råd...

Det drejer sig specifikt om installationen af et badekar. Mureren informerede mig om, at der ikke ville være så højt til loftet, hvis man skulle stå i badekarret og bruse sig - selve rummet er kun 2,08 i højden. Jeg spurgte hvad man kunne gøre i sådan en situation, og om det kunne være en løsning at måske sænke badekarret i gulvet, når han nu alligevel skulle grave 30-40cm ned for at isolere. Han ville undersøge, og vende tilbage.

Han vendte ikke tilbage, så jeg spurgte ham igen om det kunne være en løsning ugen efter, da han havde gravet gulvet ud. Han nævnte da, at det godt kunne lade sig gøre, men at der ville skulle bruges en afløbspumpe til 4.500 inkl. installation af en VVS'er, da kloakafløbet så ville være et par cm. over bundafløbet. Jeg spurgte ind til om der ville være nogen ulemper ved en sådan løsning, udover at pumpen selvfølgelig kunne gå i stykker, og så skulle udskiftes, hvilket han ikke mente der var... Vi aftalte at han bestilte løsningen, og jeg understregede at der selvfølgelig skulle være fri adgang til den så den kunne skiftes om et par år. Vi aftalte han skulle lave en form for lem i siden af indmuringen, hvor man kunne fjerne en flise og tage pumpen ud den vej.

Så langt så godt! Problemet opstod dog, da enterprisen var ved at være færdig, og jeg spurgte ham hvor pumpen var henne. Han fortalte mig, at den var placeret under badekarret som aftalt, og han havde lavet en lem så man kunne nå den... Desværre var lemmen kun en 5. del af størrelsen på pumpen, som derudover selv hvis lemmen havde været stor nok, er placeret så langt inde unde badekarret at den umuligt kan komme ud.

Jeg spurgte ham hvad han havde tænkt sig når den skulle udskiftes, hvortil hans svar var:"Ja, så bliver det noget lort."... Jeg mindede ham om vores aftale, som han selvfølgelig ikke kan huske længere. Og nu står vi her.

Jeg har en sur håndværker, som ikke har fået sine penge endnu, fordi jeg mener han har lavet en ulovlig installation jeg ikke kan acceptere. Teknisk set, virker afløbet i mit badekar kun indtil pumpen står af, og når det sker, skal jeg hive 1,5m fliser ned fra væggen, armaturet skal pilles af rørene, fugerne skal skæres op, bruseskærm i glas skal afmonteres, så badekarret kan løftes op... Og så skal det hele selvfølgelig på plads igen bagefter. Bestemt ikke en lille operation.

Jeg har selv foreslået at han udbedrer problemet, eller jeg bestiller en 3. part til at gennemgå rummet og komme med løsningsforslag som han eller mureren så kan udføre - selvfølgelig til en betaling, som bliver fratrukket i vores mellemværende.

Jeg bilder mig selv ind, at det da må være ulovligt at installere en brugsgenstand under nagelfaste installationer - men jeg ved det sku ikke... Det er den dummeste installation jeg kan forestille mig, og det irriterer mig grænseløst, at mit nye badeværelse "har en udløbsdato", alt efter hvornår sådan en pumpe vælger at stå af.

 

Er der nogen her, der kan bekræfte min teori om at det må være en ulovlig installation?

Og er der nogen, der har nogen gode råd? Hvem kan man evt. henvende sig til, for at få hjælp i sådan en sag?

 

Hjælp

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Lovmæssigt skal installationer og samlinger nemt kunne besigtiges, vedligeholdes og udskiftes via en inspektionslem. Så hvis det er udført som du beskriver. Så er det ikke lovligt. Skal lige finde hvor det står, så du kan vise ham denne eller få fat i en byggesagkyndig dee kan hjælpe dig.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Få ham til at lave en større lem eller få den ud i det fri og slå halv skade om timerne, et eller andet sted må kommunikationen jo være bristet. Hvis tegningen viser hvor den skal stå er ansvaret jo hurtigt placeret, hvis det er mund til mund tegning, er det påstand mod påstand, så slå halv skade og få sagen lukket. Det vil være væsentlig billigere end at blande advokater ind i det også selv om i skulle ske at have retten på jeres side.

km
Skrevet af kmflisemester på 30-09-2016 20:52
Få ham til at lave en større lem eller få den ud i det fri og slå halv skade om timerne, et eller andet sted må kommunikationen jo være bristet. Hvis tegningen viser hvor den skal stå er ansvaret jo hurtigt placeret, hvis det er mund til mund tegning, er det påstand mod påstand, så slå halv skade og få sagen lukket. Det vil være væsentlig billigere end at blande advokater ind i det også selv om i skulle ske at have retten på jeres side.

 

Forstår ikke din holdning til en 50/50 fordeling, når der er tale om en professionel som arbejder for een ikke prof. 

Den professionelle skal til en hver tid slå hælene i, hvis der skla laves noget ulovligt/noget der ikke duer. Hvis han ikke vil lægge navn til en løsning, så skal kunden underskrive, at han er indforstået med, at det er ulovligt. 

Her hænger den prof. part på hele ansvaret uanset, hvad der er aftalt mundtligt. Jeg ville gå benhårdt efter at det bliver lavet rigtigt uden at betale en øre mere. 

 

 

Det kan du jo godt vælge, så vidt jeg kan læse mig frem til, er det bare at lave en lem der er stor nok til at pumpen kan skiftes. Det var aftalt den skulle sidde hvor den gør, han har bare lavet hullet for lille. So what, det er da bare at lave lemmen så den strækker sig over nogen flere fliser. Det tager 6 - 8 timer afhængig af hvordan det er lavet, men når det er kommet dertil hvor alle pengene er holdt tilbage (hvilket heller ikke er i orden juridisk) er der sikkert ikke den store samarbejdsvilje hos mureren da det egentlig ikke er ham der skal beslutte hvor den skal sidde men en combi af bygherre/vvs/murer og det møde har tydeligvis ikke fundet sted. Langt det billigste og hurtigste ville være at give ham 3 timer og få den sag lukket. Det er langt hårdere mentalt og økonomisk er køre hårdt mod hårdt. Det korrekte var at bede ham lave hullet som aftalt, dengang det blev opdaget og sige at afregning kunne finde sted umiddelbart efter det var sket. Nu er det jo så tilsyneladende kørt af sporet med tilbagehold af hele summen og trusler om dit og dat, derfor en løsning der måske kan bløde modparten en smule op. Alternativt kommer der en juridisk ting om kort tid, som man så kan bruge en masse tid på at spekulere i hvilket træk man så skal forsøge. Personligt gad jeg simpelthen ikke når det er noget der kunne ordnes relativt nemt. Personligt ville jeg bare lave den lem og komme videre men jeg fornemmer at nu er der flere meninger om hvad der er aftalt, derfor en "blød" løsning.

km
Havde du som bygherre fået forskellige tilbud fra murer, VVS'er og andre. (Fagentreprise) Eller havde du fået Tilbud kun fra muren, der indeholdt vvs og andet. (Hovedentreprise) ?

At pumpen er placeret hvor den gør, er postand mod postand. Der vil der ikke kunne gøre så meget, men hvis din postand er rigtig. Og det er udført i hovedentreprise. Så må dette udføres får murens penge, hvor han så kan gå til VVS'eren bag efter.
Selve "inspektionslemmen" som ikke er udført efter gældende krav og regler, skal muren selv betale for at denne bliver bragt i orden efter forskrifterne.
Jeg vil give kmflisemester ret i, at kommunikation er en svær ting i byggebranchen generelt. (Et sidespring, Hvis man tager hele byggebranchen som helhed, så er kommunikation nummer et i, at der sker fejl og mangler for 19 milliarder om året og der er 5 punkter i alt som der ikke tages hånd om hvor kommunikation er den der ligger nummer 1)
I dette tilfælde, hvis det er en kommunikations svigt, kommer det helt an på hvordan entreprisefordelingen har været, som skrevet ovenover. Altså hvis det er fagentreprise er det bygherre selv der står for kommunikationen mellem entrepriserne. Hvis det er hovedentreprise kommunikere bygherre til hovedentreprise holder som kommunikere ned til sine entrepriser.

Hvis det stod til mig skulle man udføre byggerier som en parterings proces eller engelske IPD proces. Hvor alle parter uanset entreprise uddeling sætter sig sammen og bliver enig løbene om hvad der skal ske, samt hvor man kan trække på hinandens kompetencer.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Er problemstillingen ikke ret enkel, når der ikke er aftalt noget skriftligt. Mureren, som har påtaget sig at være hovedentreprenør, skal sikre at arbejdet er udført lovligt og efter alm. brancemæssige normer (hvilket bygningskonstruktøren så glimrende har beskrevet omfanget af.) Da det er ikke tilfældet skal han lave arbejdet om, så det bliver lovligt. Jeg læser det som om at problemet med lemmens størrelse er langt mindre end pumpens placering ved en evt udskiftning.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Du skal selvfølgelig kunne servicere dit afløb under et badekar, og jeg vil lige nævne, at der selvfølgelig skal være vådrumssikret hele vejen rundt under badekarret (som over karret til loft), med en overflade som kan tåle rengøring osv.
I min verden kan det ikke lade sig gøre at indmure et badekar, eller endnu mindre at nedsænke det, da man så ikke kan opfylde vådrumskravene (se SBI Anvisning 252).
Jeg er jævnligt nødt til at kritisere sådanne løsninger i min dagligdag.
Hej alle,

Tak for de mange svar.

Jeg gjorde det nok ikke helt klart i første omgang;

Karret er sænket ned i gulvet, så selve pumpen umuligt kan komme ud via en lem i siden af indmuringen (karret er ~60cm højt, og indmuringen til top er ~30cm høj, altså står karret ca. 30cm. under gulvniveau). Det betyder at man ved at stikke hånden ind i lemmen i bunden af indmuringen (10x10cm lem), kan vinkle hånden ned under karret og røre pumpen - men så heller ikke mere. Man har ikke adgang til rørføringen osv..

For at lave en lem hvor man rent faktisk ville kunne flytte/reparere/udskifte pumpen, ville man derfor nu skulle have en gulvflise op, betonen med gulvvarmeslanger og armeringsjern skal brydes op, og man skal kunne komme ind under selve indmuringen...

Alternativt skal man, som beskrevet ovenfor, have en halvanden meter fliser, glasvæg, armaturer, silikonefuge osv. af, så man kan løfte selve badekarret op igen, og klare pumpen oppefra og ned. Det er nok den nemmeste løsning, men er så noget der vil skulle gøres hver gang pumpen siger en forkert lyd...

Herudover er det ikke et spørgsmål om jeg har tilbageholdt hele betalingen - jeg har betalt 70% af summen, men tilbageholder resten indtil vi finder en løsning.

Mureren var hovedentrepenør og gav mig et fastpris tilbud på hele enterprisen. Han har selv entreret med VVS'er, fugemand, indkøbt pumpe osv..

Jeg er mest interesseret i om det overhovedet er en lovlig løsning der er lavet, med en brugsgenstand bag nagelfast installation.
Skrevet af Orla Nautrup på 03-10-2016 01:12
Du skal selvfølgelig kunne servicere dit afløb under et badekar, og jeg vil lige nævne, at der selvfølgelig skal være vådrumssikret hele vejen rundt under badekarret (som over karret til loft), med en overflade som kan tåle rengøring osv.
I min verden kan det ikke lade sig gøre at indmure et badekar, eller endnu mindre at nedsænke det, da man så ikke kan opfylde vådrumskravene (se SBI Anvisning 252).
Jeg er jævnligt nødt til at kritisere sådanne løsninger i min dagligdag.

 

Hej Orla,

Mener du dermed, at det aldrig kan være lovligt i DK at installere indmuringsbadekar? Det lyder interessant, da en meget stor del af de badekar der er til salg, jo netop er beregnet til indmuring.

I mit tilfælde, er der vådrumssikret under fliserne på alle vægge over badekarrets kant, men mig bekendt ingenting under karret.

 

Uha der er mange fod fejl fra murerens side. Jeg har egentlig ikke lyst til at sige så meget mere, det er en kollega der har skidt i nælderne og det er godt nok op ad bakke fra det hjørne han har malet sig op i.

km
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også