Ulovligt udført i mit nye badeværelse - hjælp

Hej alle,

Dette vedrører egentlig ikke lav-det-selv - snarere tværtimod...

Efter at have været træt af hastigheden på det arbejde jeg selv kunne udføre i weekenderne i min 40m2 kælder, besluttede jeg for at hyre en håndværker. Alle vægge i kælderen skulle pudses op, der skulle klinker på gulvene, fugtsikres, og et vaskerum med vand og afløb osv., skulle laves til at nyt badeværelse, med karbad, gulvvarme osv..

Jeg indhentede et par tilbud, og endte med en selvstændig murer, som umiddelbart havde den bedste blanding af pris og personlighed.

Nu her, knap 7 mdr. efter en opgave mureren skønnede til 3-5 uger, er vi nær færdige - dog med et stort problem, som jeg håber i måske kan hjælpe mig med at løse, med lidt gode råd...

Det drejer sig specifikt om installationen af et badekar. Mureren informerede mig om, at der ikke ville være så højt til loftet, hvis man skulle stå i badekarret og bruse sig - selve rummet er kun 2,08 i højden. Jeg spurgte hvad man kunne gøre i sådan en situation, og om det kunne være en løsning at måske sænke badekarret i gulvet, når han nu alligevel skulle grave 30-40cm ned for at isolere. Han ville undersøge, og vende tilbage.

Han vendte ikke tilbage, så jeg spurgte ham igen om det kunne være en løsning ugen efter, da han havde gravet gulvet ud. Han nævnte da, at det godt kunne lade sig gøre, men at der ville skulle bruges en afløbspumpe til 4.500 inkl. installation af en VVS'er, da kloakafløbet så ville være et par cm. over bundafløbet. Jeg spurgte ind til om der ville være nogen ulemper ved en sådan løsning, udover at pumpen selvfølgelig kunne gå i stykker, og så skulle udskiftes, hvilket han ikke mente der var... Vi aftalte at han bestilte løsningen, og jeg understregede at der selvfølgelig skulle være fri adgang til den så den kunne skiftes om et par år. Vi aftalte han skulle lave en form for lem i siden af indmuringen, hvor man kunne fjerne en flise og tage pumpen ud den vej.

Så langt så godt! Problemet opstod dog, da enterprisen var ved at være færdig, og jeg spurgte ham hvor pumpen var henne. Han fortalte mig, at den var placeret under badekarret som aftalt, og han havde lavet en lem så man kunne nå den... Desværre var lemmen kun en 5. del af størrelsen på pumpen, som derudover selv hvis lemmen havde været stor nok, er placeret så langt inde unde badekarret at den umuligt kan komme ud.

Jeg spurgte ham hvad han havde tænkt sig når den skulle udskiftes, hvortil hans svar var:"Ja, så bliver det noget lort."... Jeg mindede ham om vores aftale, som han selvfølgelig ikke kan huske længere. Og nu står vi her.

Jeg har en sur håndværker, som ikke har fået sine penge endnu, fordi jeg mener han har lavet en ulovlig installation jeg ikke kan acceptere. Teknisk set, virker afløbet i mit badekar kun indtil pumpen står af, og når det sker, skal jeg hive 1,5m fliser ned fra væggen, armaturet skal pilles af rørene, fugerne skal skæres op, bruseskærm i glas skal afmonteres, så badekarret kan løftes op... Og så skal det hele selvfølgelig på plads igen bagefter. Bestemt ikke en lille operation.

Jeg har selv foreslået at han udbedrer problemet, eller jeg bestiller en 3. part til at gennemgå rummet og komme med løsningsforslag som han eller mureren så kan udføre - selvfølgelig til en betaling, som bliver fratrukket i vores mellemværende.

Jeg bilder mig selv ind, at det da må være ulovligt at installere en brugsgenstand under nagelfaste installationer - men jeg ved det sku ikke... Det er den dummeste installation jeg kan forestille mig, og det irriterer mig grænseløst, at mit nye badeværelse "har en udløbsdato", alt efter hvornår sådan en pumpe vælger at stå af.

 

Er der nogen her, der kan bekræfte min teori om at det må være en ulovlig installation?

Og er der nogen, der har nogen gode råd? Hvem kan man evt. henvende sig til, for at få hjælp i sådan en sag?

 

Hjælp

Hej alle, Dette vedrører egentlig ikke lav-det... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ps er da stødt på en meget grundig bygnings ingeniør der hed Orla men han arbejdede hos Rambøll.

km
Hvis fronten er aftagelig og der er etableret vådrumssikring, fald, evt gulvafløb under karret kan det godt lade sig gøre at indmure et badekar.

Der er nogle kloge mennesker der skriver, at det er tilstækkeligt med et såkaldt meldehul i en muret front på karret, men jeg kan ikke se, hvordan man kan undgår ophobning af vand under karret i praksis, hvis der kommer vand derinde.
Det er nu ikke så svært. Man placerer et afløb med rist under karret og etablerer fald på gulvet i den rigtige retning. Badekaret tilsluttes afløbet med et rør. Det har dygtige håndværkere gjort siden badekaret blev opfundet.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hej ViFixerDet

Det kræver jo så også, at der er adgang til gulvafløbet via en aftagelig front, da det altid skal være adgang til normal servicering af gulvafløbet, som f.eks. rensning og rengøring!
Og her er en enkelt flise, strategisk rigtigt placeret rigeligt :-)

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også