Carport tag, spær og forankring ?

Hej,

Jeg skal bygge taget til et carport på 6 x 6 meter hvor taget skal være lavet af thermoplader RIAS RODENA 16mm X-struktur, opal 980mm x 6000mm. Jeg ved dog ikke nu hvilken spærtræ (eller er det nødvendigt med limtræ) som kan klare et spænd på 6m uden understøtning på midten. Som i kan se på billedet har jeg 4 stolper 100x100 som jeg skal sætte spær på. I bemærker hurtigt at der er 5 stolper i højre side (jeg tænkte jeg kan sætte på de 4 stolper og så stikker taget lidt ud mod vejen, det kan være jeg må grave en stolpe mere hvis nødvendigt). Afstanden mellem stolperne er på 150cm (og den første et 100 vel er mærke hvis jeg også laver stolpe i højre side). Jeg håber i kan komme med nogle bud hvad i mener og hvis i også kender et sted man kan få det til et fornuftigt penge så er jeg også interesseret at vide dette.

Bonus spørgsmål. Jeg har set nævnt herinde at man skal huske at forankre taget da det bliver hårdt udsat for sug. Hvordan gør man dette i mit tilfælde ?

 


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har prøvet at læse lidt mere selv og jeg fandt denne link : http://www.ringstedspaer.dk/hanebandsspaer
dog er jeg i tvivl hvad Kontinuert bjælkelag vs fritbærende bjælkelag, jeg er usikker hvilken er min. Mit gær et Kontinuert bjælkelag men ret mig venligst. Hvis det er rigtigt så skal jeg først og fremmest lægge en spær på de 4 stolper da afstanden på 1,5m er for stor. Det kunne være en 45x145 spær og derefter lægge 45x245 i 40cm afstand dvs. 15stk, så vidt jeg kan se skulle de kunne holde til 5,70m så det er måske ok.

Jeg har stadigvæk behov for hjælp så hvis en af jer ved bedre så skriv endeligt.

 

Du kan ikke bruge nogle af disse tabeller, da du vil have denne type tagbelægning som skal have en spærafstand fra midt til midt spær på 1005 mm (Kilde http://www.rias.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2fBrochurer%2fBYG%2fThermotag%2fRODENA+Datablad+til+print.pdf ) Hvis du skal følge tabellerne skal du have en spærafstand på 300 mm med en C18 45x245 eller 300 mm med en c24 45x220. Men dette passer ikke til tagbelægningen. Du kan ikke sætte spær imellem de 1005, da spærende ikke vil have nogen virkning på tagfladen stabilitet eller vægt.
HUSK. Ifølge bygningsreglementet må carporte liggende i skel, ikke udføres med en højde over 2500 mm over terræn. Altså hvis man måler fra skel 2500 mm ind på egen grund og 2500 mm op i denne zone, må overkant tag ikke overstige 2500 mm.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Tak for svar. Ok men så skal der jo taglægter for at lave denne 1005mm cc ? dvs. 145mm spær på de 4 stolper + spær mellem den ene side af carporten til den anden 245mm + taglægte på 38mm dvs. en total højde på 14,5+24,5+3,8+210cm stolpe høden = 252,8cm dvs. 2,8cm over hvad jeg må men jeg kan skære lidt af stolpen.

Jeg har også overvejet Icopal Fastlock Uni som siger max 600cm cc ud fra denne http://docs.icopal.dk/Fastlock/2005Fastlock_uni_arbejdsvejledning/ og på denne måde kan jeg måske sætte pladerne fast direkte på spærene. Forstår jeg det rigtigt ?


 

Er der ikke en venligt sjæl der har en godt bud på de spær jeg skal bruge, er jeg helt ved siden af i min beregning ?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis