Flowmåler træpiller

Hej.

Vi har en ejendom hvor vi selv bor. Derudover driver vi erhverv i en bygning ved siden af, samt lejer et hus ud på samme matrikel.
Alle 3 bygninger kører på det samme træpillefyr.


Vi skal kunne fakturere vores lejer for varmeudgiften i udlejningshuset.

Til det formål har vores VVS´er installeret en elektrisk flowmåler som måler fremløbs temp og returløbs temp og på den måde fremkommer med et forbrugi M3.

Vi forstår dog ikke, hvordan vi skal beregne varmeudgiften ud fra de forbrugte M3.

Lejeren har brugt 2000 M3.

Træpillernes pris er 2 kr per kg.

Er der nogle som kan komme med et forslag til en beregning / evt et gæt på hvordan man kan regne den ud?

Det jeg får det til samme med vores VVS´er en årlig varmeudgift på 2-3000 kr.

Det står slet ikke mål med et parcelhus på 175 kvm2. Huset er placeret 400 meter væk fra fyret så varmen har lang transport under jorden, og med nogle lejere som fyrer RIGTIG meget!

Vi har en årlig varme udgift på 70.000 til cirka 900 kvm2.

Hvordan ville I finde det reele varme ufgift?


Mvh. Louise

Hej. Vi har en ejendom hvor vi selv bor.... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

god ide, en ordentlig luft/luft varmepumpe kan også gøre underværker.

Men løser selvfølgelig ikke problemet med at afmåle forbrug på nuværende fyr,


 

Tallene på måleren afslører at du har været en gennemsnitlig afkøling på under 8 °C. Det er usædvanligt lav og antyder at der måske er noget galt et sted. Er fyret evt. slukket i perioder og noget i huset der (forgæves) forsøger at trække varme? Det kunne forklare den meget lave afkøling.

Hvis i aflæser MWh-visningen kan i bruge den til at fordele varmeregnskabet.
@ AKjeldsen, hvordan kan med nogen rimelighed beregne fordelingen af varmeforbruget ud fra 'en måling. Det kan kun lade sig gøre ved beregning af absolut teoretiske værdier.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 29-09-2016 21:13
@ AKjeldsen, hvordan kan med nogen rimelighed beregne fordelingen af varmeforbruget ud fra 'en måling. Det kan kun lade sig gøre ved beregning af absolut teoretiske værdier.

 

 

Fordi varmeforbruget jo bliver målt - i dette tilfælde i MWh. Så er der selvfølgelig lidt usikkerhed om hvad det koster at lave 1 MWh med det pågældende pillefyr og pillepris, men den usikkerhed svinger næppe mere end +/- 10 %.

 

m³ forbruget mener jeg ikke der kan rimeligt kan fordeles efter da afkølingen kan være vildt forskellig, som vi kan se af tidligere regnestykker.

 

 

 

Måleren er også i stand til at måle MWh, som jeg betragter som en rimelig måde at afregne energi på. Problemet er så, hvordan man fordeler prisen, når produktionsprisen er usikker. Dette er mit argument for at sige at en måler for hver forbruger er rimelig. Mit spørgsmål til dig er så, hvordan du ville stille dig til at blive opkrævet for et forbrug på mindst 10% mere, end du havde brugt.

fase
Annonce
Skrevet af S. Fabrin på 30-09-2016 09:03
Måleren er også i stand til at måle MWh, som jeg betragter som en rimelig måde at afregne energi på. Problemet er så, hvordan man fordeler prisen, når produktionsprisen er usikker. Dette er mit argument for at sige at en måler for hver forbruger er rimelig. Mit spørgsmål til dig er så, hvordan du ville stille dig til at blive opkrævet for et forbrug på mindst 10% mere, end du havde brugt.

Så længe det lige så vel kunne være 10% for lidt synes jeg egentlig det er inden for hvad der er rimeligt. Hvad med el til drift af fyr, tidsforbrug til pasning og påfyldning...? Man kan jo blive ved.

 

Det er i mine øjne bedre at fokusere på årsagen til den dårlige afkøling.

 

 

Ja den dårlige afkøling bør der i allerhøjeste gra d gøres noget radikalt ved, det må bestemt kunne gøres betydelig bedre.

fase
Den dårlige afkøling, mere "dufter" af en defekt/manglende temperaturstyring af/på VVB.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis