Træbeskyttelse af hegn - kun muligt på ene side

Hej LDS,

Jeg har gennem det meste af sommeren brugt tiden på at grunde og træbeskytte et stort hegn vi har rundt om halvdelen af haven (35x5m).

Resultatet er blevet godt - MEN, jeg kan kun komme til at behandle på den ene side af hegnet. Hvordan påvirker det resuktatet og levetiden? 

 

Jeg synes det er forskellige hvad der står rundt omkring på nettet, og mange svar er uden begrundelse, hvorfor jeg nu prøver herinde 

Det er i bund og grund ikke meget anderledes end at have en nabo, som ikke er interesseret i at male den anden side, dog med den forskel af min "nabo" er BaneDK og jeg ikke kan færdes på den anden side af hegnet grundet togspor.

 

Håber nogle kan komme med input, og i bedste fald få min bekymring omkring hegnet og kortere levetid til at forsvinde.

Pft.

 


Mvh

Andreas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det klart at levetiden ikke bliver det samme, som hvis der var træbeskyttelse på hele træet. Men hvor længe "forskellen" i levetiden er, kan man kun gætte på. Hvis det var mig malede jeg nok bare på den anden side. Du kender jo kørertiderne, så du kan jo bare, hoppe ind til dig selv, før der kommer tog.
Det er nok nærmest umulig og udtale sig om levetidsforkortningen på et ukendt hegn grundet manglende vedligehold. Kort fortalt afhænger det af træsorten der er brugt til hegnet, verdenshjørnet den ubehandlede side vender mod samt om der står bevoksning tæt op af den side der ikke er behandlet.

Mig bekendt vil hvem der vedligeholder den anden side af hegnet afhænge af hvor hegnet står i forhold til skellet. Det bør du nok fortælle lidt mere om, før der eventuelt kan komme nogle guldkorn flyvende.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja, jeg er i dialog med BaneDK, og hos kommunen for at finde skel tegninger - det er helt sikkert at jeg skal tilladelse uanset hvad.

Noget af hegnet står frit (men dækket af, med hvad der ligner tagplader - derfor intet vedligehold), og noget er dækket af store træer.

Har vedhæftet en billede af hegnet set fra vores side (før det blev behandlet)..
 

 


Mvh

Andreas
Står hegnet i skel (fælleshegn) er begge naboer pligtig til at pleje og vedligeholde hver sin side.
Står hegnet inden for skellinjen eller meget tæt på (egne hegn) må man fra den 1 nov. til 30 marts hensynsfuldt og efter aftale med naboen gerne færdes på nabogrunden hvis der er behov for vedligeholdelse.
Ok - hvor finder du det henad?

Dog tænker jeg at perioden fra 1/11 - 30 marts ikke umiddelbart er optimale måneder for udendørs træbeskyttelse. Jeg tænker at kunne slå en handel af hvor nødvendigt - om naboen er Banedk eller privat person, er ansvaret vel det samme?

Mvh

Andreas
Annonce
Skrevet af --and-- på 28-09-2016 22:57
Ok - hvor finder du det henad?
 

Det hele står i hegnsloven, som du absolut i egen interesse bør studere nærmere. Her i en let "fordøjelig" udgave:   http://www.hegnsloven.dk/

Du bør i egen interesse finde skelpælene for og finde ud af hvor hegnet helt præcist står. En billig metaldetektor er et fremragende redskab til dette, da de fleste skelpæle er af jern.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Den hjemmel findes i hegnsloven omkring vedligeholdelse af eget hegn til at færdes på naboens grund, hvis det er nødvendigt. Ps. jeg fik skrevet til 30 marts (en fejl) det er til 1 maj.

Hegnsloven
§ 22. Den vedligeholdelsespligtige er berettiget til i tidsrummet mellem 1. november og 1. maj på hensynsfuld måde at færdes på naboens grund langs hegnet i det omfang, hegnets vedligeholdelse gør det nødvendigt.

Det er fremragende - tak for links og info!


Mvh

Andreas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også