Sikkerhed og lovlighed af gammelt lampeudtag i loft

Hejsa

Er lovligt at have el på den her måde? 

Jeg har lige opsat en loftlampe - i det her ormerede!

Jeg samlede alle de blå ledninger og den blå ledning fra lampen i den ene plastikdims og den brune ledning fra lampen i plastikkendimsen med den røde ledning. Det fungere som det skal. Men føler mig ikke helt tryg ved det hele. 

Må alle ledningerne være sammen i plastikdimserne? Er det sikkert nok?? Er mest bange for at der kan gå ild til hele molevitten :/

P.S. Eltavlen er heldigvis af et nyere dato end ormereden i loften  

På forhånd tak :-)

Sif

Sif
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja og nej. Hvis din lampe hænger i krogen og har en baldakin på ledningen der kan skubbes op og dække det så er det helt ok. Det er stort set sådan alle lampesteder ser ud i Danmark (oppe bagved)
Men det må ikke sidde synlig fremme, så vil du have gjort noget kan der monteres et udvendigt plast udtag. Såsom clips roset eller lign.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik

Mange tak for dit svar.

Lampen hænger i en krog et andet sted i loftet.
Der er udvendig plast, som hænger på krogen ved lampestedet, og skjuler alle ledninger.

Som jeg forstår dig, skulle det være ok sådan - dvs. lovligt og sikkert nok.

Mvh
Sif

Sif
Da der er trukket nye ledninger (plast) så skal de afsluttes i en roset med låg , men hvis det havde været de gamle stofledninger, så havde det været nok med at afslutte i kronemuffer...........

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Det kommer jo an på hvornår de nye ledninger er trukket. Det foreligger der ikke noget om.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis