Renovere badeværelse

Hej

Jeg går med tanker om et kommende renoveringsprojekt i forhold til vores store badeværelse. Jeg er netop blevet færdig med renovering af "gæstebadeværelset" hvor der både er brusekabine og toilet - vi er derfor ikke i tidsnød med renoveringen af det andet.

I øjeblikket er der klinker fra gulv til loft (hus fra 1980) - dette påregner jeg at genetablere. Herudover er der et badekar som jeg gerne vil udskifte til et mere moderne, men jeg er i tvivl mht afløb. Er afløbets placering i gulvet afhængig af afløbets placering i badekarret eller er de to forubundet med noget flex-slange eller lignende?

Det samme gør sig gældende i brusekabinen. Den nuværende kabine har en "oppe-kant" på ca. 10 mm som jeg agter at "fjerne" med gulvspartel eller et pudslag. Derudover vil jeg gerne have udskiftet det nuværende afløb med et moderne rende-afløb. I samme ombæring regner jeg med at flytte bruseren over på en anden væg i kabinen. Hvordan håndterer jeg afløbet? Skal jeg blot hugge betonen op i brusekabinen og støbe igen eller? Flytningen af bruseren får jeg en VVS'er til at udføre.... Hvis jeg istedet tager "den nemme løsning" og blot vælger at "hæve" det nuværende afløb - hvordan klares dette så nemmest? Kan man købe en eller anden dims som hæver afløbet 20 mm?

Mvh Henrik

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal lige huske at afløb i bad skal være mindst 30 mm under gulvet i tilstødende rum. Så hvis du fjerner opkant  ved at fylde på, kan du nemt få problemer der. Du bør altid hugge ned i stedet så naturloven med hvor vand løber hen kan overholdes. (en lov der vistnok ikke er afhængig af blå eller rød regering)

Dernæst så skal vådrums membran naturligvis etableres efter nugældende regler. Jeg har ikke erfaring fra badekar, men jeg tror at rør i gulv helst skal passe op i karret. Nu ved jeg ikke om det er i stueetage, men mon det ikke også bliver nødvendigt at hugge hele gulvet op for at få en tidssvarende isoleing og dermed ny gulvvarme slanger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Henrikhp på 28-09-2016 08:40
A:Er afløbets placering i gulvet afhængig af afløbets placering i badekarret eller er de to forubundet med noget flex-slange eller lignende?

B: Hvis jeg istedet tager "den nemme løsning" og blot vælger at "hæve" det nuværende afløb - hvordan klares dette så nemmest? Kan man købe en eller anden dims som hæver afløbet 20 mm?

 

A: Nej - afløbet er ført i et rør under badekarret.

B: Ja, du kan sikkert godt købe en dims, der næsten med garanti vil give dig en K3 anmærkning i en tilstandsrapport http://gi.dk/Publikationer/FlyerDesignKor5.pdf

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Du skal under alle omstændigheder have gulvet op for dels at flytte armatur og dels for sætte et Unidrain. Som sagt længere oppe, god chance for bedre isolering.

km
Til det første ang. badekaret, så er der i 99,9% af gangene, hvis badeværelset er lavet ordentligt blevet ført et rør under badekarret - Det kan derfor være en større omgang at skifte det ud.

Deler ud af mine erfaring på Klartilbolig.dk - Jeg hjælper også folk med at finde det rigtige mobilabonnement
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis