Projekt støttemur.

Næste opgave i huset (og formentlig også en af de største længe) bliver en støttemur. Vi har valgt RBR's Lock block XL da vi synes det er en pæn sten og den har hul igennem til armering i modsætning til RBR's standard lock block. Ifølge vejledningen til blokken [vejledning] skal der graves min 90 cm ned og til bæredygtig bund. Fundament opbygges af komprimeret stabilgrus og 20 cm jordfugtig beton udlagt i 50 cm bredde. Dette lyder rimelig simpelt. Jeg har bestilt en mand med gravemaskine til at lave renderne. Vi skal også have lavet en trappe igennem støttemuren. Selve muren skal være 90 cm høj og skal placeres lodret. Jeg har vedlagt nogle billeder. Her er et af selve støttemuren som den skal opføres

Planen er:

1. Der bliver gravet render. 90cm dybe 50cm bredde hvor muren skal være

2. Dagen efter bliver der fyldt stabilgrus komprimeret for hver 8 cm tykkelse

3. Derefter startes der på støbearbejdet hvor der bliver lagt tentorstår vandret og der bliver banket tentor stål igennem de nederste blokke nedtil stabilgruset og der kommer beton i hullerne i de nederste blokke som gerne skulle binde med den beton'et stenene bliver sat i. Dette er ikke en del af vejledningen men ifølge mureren er det en god ide.

4. Der ventes på at beton tørrer hvorefter resten af muren bliver bygget op.

Spørgsmål:

1. Er planen gangbar?

2. Skal trappen bygges før eller efter støttemuren er på plads?

3. Er der nogle faldgruber jeg skal være opmærksom på?

4. Er det muligt at lave muren dvs fundamentet med de nederste blokke over flere dage?

Jeg vedlægger også nogle billeder af huset så man kan se hvordan det ser ud.

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis