Afstand fra fyrrum til stuehus

Hej

Jeg står og skal købe et nedlagtlandejendom med tilhørende lade og haller.
En del af hallerne er opvarmet med et stort oliefyr, og stuehuset er opvarmet med et andet oliefyr.
Har spekuleret i om det er muligt at montere et nyt stokerfyr i hallerne, og så transportere varmen til stuehuset 60+ meter. Ellers skal det stå i laden, hvor der ca. er 15 meter i varmerør.
Hvad er jeres erfaring med varmetab i rør og omkostninger i varmtvandspumper mm.?
Og hvad vil sådan en nedgravning med Præisoleret varmerør koste, den skal krydse en smald vej ca 4 meter?

Det ville være at fortrække at stille den i hallerne, da jeg ville spare olie på begge fyr. Det vil så kunne varme vaskehallen og værkstedet op med kalorifere.

Mvh. Frederik


Mvh. Frederik
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo en kendt teknologi i byerne med fjernvarme. Jeg ville da foretrække at placere fyret nærmest på det største forbrug. Varmerør til ned gravning koster 200-250 kr/m. afhængig af størrelse. Det er 2 rør 25-30 mm indvendig der ligger i et præisoleret rør.
Men det kommer jo også an på hvad du agter at bruge hallerne til. Er det erhverv så der er behov for konstant opvarmning eller er det kun "for sjov" så det kun skal opvrmes en gang imellem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej ev elmand

Tak for dit svar. :-)

Jo hallerne skal udlejes hvis muligt, to koldhaller, en vaskehal og et værksted med varme. Så vaskehallen skal opvarmes, for at undgå frosne rør med mere. Vaskehalden bliver udlejet til en vognmand, og havde planer om at opbevarer flisen her osse.
Det er haller hvor det er beregnet til at kører lastvognstog ind og ud, så der skal nok en del varme til, men er ikke klar over hvor stort oliefyret er over i hallerne, men det varmer det fint op.
Men det er vel en 5-6 grader for at holde det frostfrit og hvis man skal arbejde i hallerne (værkstedet), så ca. 15 grader, men det må en stoker sælger kunne hjælpe med at dimensionere fyret efter.
Ved bare ikke om det er en dum ide, synes selv den er god da olie er pænt dyrt og man er ikke afhængig af et fast produkt, som foreksempel piller. Men nedgravningen og køb af de præisoleret-rør er ret dyrt, trods jeg har en kammerat der kan grave, skal det stadig under vejen.

Mvh. Frederik
 


Mvh. Frederik
Du kan evt sætte to mindre fyr op i serie der fyres med det samme produkt.
Angående den ned gravning under vejen kan du eventuelt få det skudt under eller boret afhængig af forholdene. Det koster nok det samme. Jeg ville personligt spare på de præ isoleret rør da det er en del dyrere end traditionel installation.

Problemet med et stokerfyr til det du beskriver er den lave last i yderperiodene da det giver en del pausedrift og det er ikke optimalt derfor vil det kunne være en fordel med to mindre for at holde belastningen oppe på fyret.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej Fiahgt

Ja det kunne man godt, men tror det bliver for dyrt rent indkøbs mæssigt. For et tilsvarende større fyr koster ikke så meget mere, tænker det er selve teknikken bag og stokeren der er dyrt.

Men man kunne evt. sætte et fyr til stuehus og et nyt til hallerne engang, men så er der bare dobbelt arbejde.


Mvh. Frederik
Ja det er selvfølgelig rigtigt

Mvh. Frederik
Skrevet af Frederik G.L. på 27-09-2016 11:41

Hej

Jeg står og skal købe et nedlagtlandejendom med tilhørende lade og haller.
En del af hallerne er opvarmet med et stort oliefyr, og stuehuset er opvarmet med et andet oliefyr.
Har spekuleret i om det er muligt at montere et nyt stokerfyr i hallerne, og så transportere varmen til stuehuset 60+ meter. Ellers skal det stå i laden, hvor der ca. er 15 meter i varmerør.
Hvad er jeres erfaring med varmetab i rør og omkostninger i varmtvandspumper mm.?
Og hvad vil sådan en nedgravning med Præisoleret varmerør koste, den skal krydse en smald vej ca 4 meter?

Det ville være at fortrække at stille den i hallerne, da jeg ville spare olie på begge fyr. Det vil så kunne varme vaskehallen og værkstedet op med kalorifere.

Mvh. Frederik

Vil se det på en anden måde:

  1. Indkøb, nedlægning af rørene samt pumpe er en engangsudgift.
  2. Har du ikke indkøbt rørene for billigt er varmetabet minimalt.
  3. Udgifter til driften af pumpen er også minimale set i forhold til udgifterne med og etablere to særskilte fyrrum.

Hvilken opstillingsted du vælger kan du bedst selv skønne. Dog bør du nok påregne at fyrrummet skal indrettes til maskinel fyldning af stokeren (bobcat eller frontlæsser) idet du ikke må have løst oplæg (flisbunke) i fyrrummet. Hvordan en sådanne indretning skal være, bør du drøfte med den stedlige skorstensfejermester.

Er der noget med porte der åbner og lukkes jævnt tit vil et anlæg med en større akkumoleringstank nok være at foretrække, så kan du nøjes med en mindre stoker der vil køre mere konstant og dermed være mere effektiv.

Bemærk at i dag kan flisstokere selv kan tænde op, så man undgår pausefyring.  

Håber mine skriplerier kan være dig til hjælp.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for de gode råd, rart at hører det med akkumoleringstank det nævnte Alcon sælgeren os

Mvh. Frederik

..og ved et modulerende pillefyr er en akkumuleringstank helt unødvendig  

Skrevet af Frederik G.L. på 02-10-2016 13:26
Tak for de gode råd, rart at hører det med akkumoleringstank det nævnte Alcon sælgeren os

Selv tak.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis