Afstand fra fyrrum til stuehus

Hej

Jeg står og skal købe et nedlagtlandejendom med tilhørende lade og haller.
En del af hallerne er opvarmet med et stort oliefyr, og stuehuset er opvarmet med et andet oliefyr.
Har spekuleret i om det er muligt at montere et nyt stokerfyr i hallerne, og så transportere varmen til stuehuset 60+ meter. Ellers skal det stå i laden, hvor der ca. er 15 meter i varmerør.
Hvad er jeres erfaring med varmetab i rør og omkostninger i varmtvandspumper mm.?
Og hvad vil sådan en nedgravning med Præisoleret varmerør koste, den skal krydse en smald vej ca 4 meter?

Det ville være at fortrække at stille den i hallerne, da jeg ville spare olie på begge fyr. Det vil så kunne varme vaskehallen og værkstedet op med kalorifere.

Mvh. Frederik


Mvh. Frederik
Hej Jeg står og skal købe et nedlagtlandejendom... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Frank Chr. på 02-10-2016 13:57

..og ved et modulerende pillefyr er en akkumuleringstank helt unødvendig  

Vrøvl Frank, det har ikke noget med en modulerende styring og gøre.   Begrundelsen om hvorfor jeg nævnte det, kan du faktisk læse fire indlæg tilbage. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jo Leif et modulerende pillefyr pausefyrer netop ikke (altså tænder - slukker f.eks. som et oliefyr) det skruer istedet løbende op og ned for ydelsen alt efter hvor meget boligen/vvb aftager.  Og så er der jo absolut ingen grund til først at opvarme en aku-tank og øge varmetabet.

Ps.

Derudover er der ofte tidsstyring (tænder selv op) på et pillefyr som er en fordel i yderperioder, hvor der kun er varmebehov f.eks. morgen og aften. 

    

Selv ved modulerende drift kan det være aktuelt med pausedrift i ydersæsonen da man kun kan skrue lidt ned for ydelsen hvis ikke ilden skal gå ud.

Jeg kan efterhånden forstå at du er interesseret i en løsning med flis hvilket kræver du skal overveje om du har tid til fyre hver dag i højsæsonen måske mere. Samtidig er det forholdsvis store mængder der skal igennem. Prisen har længe været høj hvis ikke det er ordentligt tørt når du får det hjem gror der skimmelsvamp i det og det er jo ikke særlig godt sundt og håndtere det. Det sviner også en del at flytte rundt på alt det flis. Alternativt er der meget andet billigt brændsel hvis bare man kan tage en vogn ad gangen. Medmindre du selv kan producere dit flis uden investeringer ville jeg vælge noget andet brændsel.

Hvis du ønsker kalofere drift skal du have beholder i mellem da dit fyr ikke kan følge sådan en Svend.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej

Jeg vil ikke nødvendigtvis fyre med noget bestemt, kigger på et stoker-fyr/anlæg som kan fyrer alt. Jeg vil nemlig ikke være afhængig af et produkt, da vores regering nemt kunne finde på at sætte afgifter på fx. træpiller.
Jeg er blandt andet ret glad for at arbejde med træ, så derfor kigger jeg på Twinheat og/eller Alcon anlæggene som kan fyrer med stortset alt.
Jeg er os godt klar over at de kun er godkendt til stoker-delen, men begge fyrer fint fastbrændsel. :-)

Men ja jeg skal have en akkumuleringtank på til at have den rette mængde energi til stuehus og kalorifere. Her var jeg ved at spekulere i om man kunne hæve temperaturen i kedel og akkumuleringtank, for at have en større lagret energi, og så sænke temperaturen ved fremløb ved hjælp af en blandesløjfe eller noget.


Mvh. Frederik
Annonce
Skrevet af Frederik G.L. på 03-10-2016 07:00
Hej igen Nitter

Jeg var ved at spekulere i om man kan hæve temperaturen i en akkumuleringstank, så man har mere energi i tanken, og så sænke temperaturen på forbrugeren med en blandesløjfe.

Er det noget du/i har hørt muligt?

Ja du kan godt hæve temperaturen til helt op over 90 grader. Dog vil et blandesløjfeanlæg virke bedst, når temperaturen på returen bliver holdt lav. Og det vil det formodentelig knibe gevaldigt med hvis der er kalofære på anlæget, altså forudsat man vil have noget varme ud af dem. Derfor vil det normalt være bedre bare og bruge en større akkumoleringstank, der har samme temperatur som kedlen som bufferlager. Er dog ikke i tvivl om en VVS ingenør sakkens kan strikke et anlæg sammen så det bliver så indviklet man skal have hidkalt eksperter fra langbordistan hver gang der bliver koldt indenfor et sted. Derfor mener jeg det er en fordel og holde et anlæg så simpelt det er muligt, det giver immervæk færrest driftstop der typisk kan klares lokalt med få midler. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Frank Chr. på 03-10-2016 08:24

Jo Leif et modulerende pillefyr pausefyrer netop ikke (altså tænder - slukker f.eks. som et oliefyr) det skruer istedet løbende op og ned for ydelsen alt efter hvor meget boligen/vvb aftager.  Og så er der jo absolut ingen grund til først at opvarme en aku-tank og øge varmetabet.

Ps.

Derudover er der ofte tidsstyring (tænder selv op) på et pillefyr som er en fordel i yderperioder, hvor der kun er varmebehov f.eks. morgen og aften. 

    

Jo Frank, der er i høj grad fornuft i og have en akkutank på et anlæg når der er tilkoblet kalofære. I stedet for og købe en stoker med en meget stor ydelse, der kan trække det hele i situationen port åben, kan du så typisk nøjes med en stoker på 1/3 af ydelse, når man sætter akkubeholder på anlæget som buffertank til og klare før omtalte port op/port i situationerne (spidsbelastningerne).  

Og igen Frank, det har absolut intet og gøre med en modulerende styring, har man efterhånden forstået eller ..........  ???  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svarene
Det er rart lige at vende situation med jer her inde!

Jeg må se hvad tiden bringer, men med en del mere viden her om! :-)

Mvh. Frederik

Haha.. Jeg skrev jo også bare (helt uskyldig) at aku-tank ikke var nødvendig med et modulerende pillefyr/brænder, hvilket vil sige at den kan "skrue" op og ned for pilletilførslen og luften, sådan at den aktuelle effekt passer til behovet, ligesom når man bruger speederen i bilen til at holde en konstant fart, uanset om det går opad eller nedad. Den laveste effekt omtales iøvrigt idag som lavlast (10%) som er det laveste en brænder kan køre ned til, hvilket er 10% af fuld effekt på 100%. 

Pausefyring derimod er noget der er "arvet" fra traditionelle stokere, der ikke selv kunne tænde op. Pausefyring kommer på tale når lavlast er for stor effekt til at holde en konstant temperatur på kedlen. Pausefyring foregår ved at en god håndfuld flis sendes ind i herden og blæseren kører kortvarigt op i høj hastighed, hvorefter den stopper. Herved kommer der ild i en del af flisen og når blæseren er stoppet ligger flisen og gløder (fise brænder). Med jævne mellemrum starter blæseren kortvarigt på høj hastighed, og en gang imellem doseres der også lidt flis.
Sådan kører pausefyring, på et absolut "holde ild i bålet" niveau, indtil der igen er brug for varme. Derved opnås at der kan "startes" direkte uden el-optænding, men i pausefyringstiden har man altså "svine brændt" en masse godt flis. Pausefyring er dyrt i flis og det er usundt for miljøet.

Ps. Med en pillebrænder der selv kan tænde op men især også er modulerende er pausefyring ofte overflødig. Specielt i ydersæsonen hvor der også ved den slags fyr er mulighed for tidsstyring. 

NB. Jeg er så efter lidt søgning på nettet blevet opmærksom på at der fås flisstoker med automatisk el-tænding, tilgengæld er det en sliddel der ofte bliver "opbrugt" og har en forholdsvis kort levetid - antal optændinger taget i betragning. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis