trempel, dimensionering

Hej

Dom jeg har skrevet om, nogle gang, vil jeg gerne hæve mit maskinhus tag.

Jeg går nu og overvejer at påbygge trempel på, istedet for at bygge op i Leca.

Jeg har derfor lidt spørgsmål til dimensioneringen.

Huset er 12 x 6 meter, gitterspær med stålplader på.

Bundremmen havde jeg tænkt mig at lave af 2x6 (50x150), Kan den istedet laves i en 2x4?

De lodrette stolper, kan man her også nøjes med 2x4? De kommet nok til at stå på 60 cm CC

Topremmen havde jeg tænkt skulle være 2x6 i 2 lag, men her ville jeg også gerne gå ned i 2x4

Omkring portene vil jeg sætte 4x4 stolper, og limtræs overligger eller evt. jern.

imellem de lodrette stolper places skråstivere. I hjørne og omkring porte vil jeg skrue en krydsfiner plade på, for øget afstivling.

Desuden lidt ekstra afstivning imellem spærene, og vindtræksbånd ned i soklen.

Tak

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen der ved noget om hvad en 2x4 kam bære ?
Støtterne kumme jo også rykkes ind på 50 cm CC
Huset er "kun" 6 m bred så det er jo ikke ret stort et tag. Jeg ville nok kun have en lodret stolpe for hvert gitterspær. Så går trykket direkte ned, og der kan blive en skråstiver fra bundrem og op på hvert gitterspær spær. Det er denne trekant konstruktionen der gør det stærk.
Nu har du en konstruktion der vil være stærk imod lodrette og sideværts kræfter. Men der mangler endnu noget afstivning imod at det vælter som domino på langs. Derfor kan du indbygge diagonal afstivning i de 4 hjørner, i alle retninger. Det vil sige 8 diagonaler. Så skal der være trækbånd ned i muren eller allerhelst fastgjort i soklen.
Spærtræ på 50x100 mm vil i denne længde have meget stor styrke,
Jeg kan ikke lige se hvad limtræ eller jern skal gøre over porte hvis dew skal være i gavlen, jeg regner med at der er et hul og dermed overligger. Er der ikke så kan gavl gitterspær jo sagtens holde evt. gavlbeklædning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej
Tak for altid kyndigt svar.
Grunden til stolperne på cc 60 cm, er også for at have noget fastgøre min beklædning i. Men vil overveje det.
De diagonaler du nævner, er det fra gavl til langmur?
Det var her jeg ville skrue krydsfiner pladerne på, i alle "8" hjørner.

Portene er i lang muren, derfor skal der jo være lidt til at holde spærene. Det behøver ikke være noget voldsomt, men har lidt på lager af sådanne noget.
Men en port i gavlen er også på tegnebrættet, istedet for den ene af de andre er der.

Men jeg laver det hele i 2x4" tømmer, det er langt billigere, end bredere dimensioner. Og det et nemt at bestille et bundt af det samme tømmer.

Tak

Hvis vi nu tænker os at du laver den konstruktion nede på jorden i f eks. 4 m dele, så vil det jo ligne et rækværk med lodrette stolper. Det er i de yderste firkanter at jeg ville indføre en diagonal, altså fra hjørnestolpe ved bundrem og til 2. stolpe ved toprem. Men en krydsfinerplade er ganske givet lige så god. Men den kan jo godt komme til at genere beklædning.
Jeg ville nu alligevel gå efter at stolper passer under gitterspær, så skråstiver kan fastgøres direkte på siden af gitterspær og ned på lodret stolpe ved bundrem. Hvis yderbeklædning passer til lodret forskalling, så kan der indføres en tilsvarende spær eller blot en lægte imellem hver.
Men hvordan du lige vil tippe taget op, og få konstruktionen ind under melder historien jo ikke noget om endnu.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Okay nu forstår jeg det med diagonalerne, tak.
Hvis jeg sætter stolperne på cc 50. Så kommer stolperne ind under spærene.
Jeg er dog ikke helt vild med en skråstiver fra spær til bundrem, højden er lidt kritisk. Men spærene skal gøres fast med vinkler, og jeg laver også skråstiver fra yder spæret op til midten, for at afstive spærene sammen.
Yderbeklædningen bliver nok stålplader, det passer dog med en lægte på ydersiden af de lodrette stolper, så kommer pladerne netop på ydersiden af murværk.

Jeg skifter nok de gamle, mere eller mindre pænt malede pandeplader, ud til ståltrapezl plader. Det har jeg netop ofret på laden, ser knaldgodt ud. Så spærene bliver løftet ned.
Så skal jeg heller ikke bekymrer mig om stormvejr, netop som taget er blevet hævet 1,5 meter, og dingler ud i ingenting
Hvis du alligevel skal have lægter vandret på ydersiden så har du vel ikke brug for cc 50 cm.
Når det skal være så højt så behøver skrå stivere op på gitterspær ikke at gå helt ned til bundrem. En trekant af f.eks. 16 mm krydsfiner 50 cm ned og 50 cm vandret ind på gitterspær, vil gøre underværker for konstruktionen. Og det piller jo ikke meget ved højden helt derude ved siden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også