Må man installere schuko-stik i Danmark?

Hej,

Vi har overtaget en ejendom, og vil bla. gerne forny de ældre stikkontakter til noget lidt mere moderne. 

Men må man erstatte en alm. stikkontakt (u/jord) med en schuko-stikkontakt, og hvad vil fordelene/ulemperne være ved sådan et skifte? Jeg synes der er nogle langt pænere produkter på markedet rent design-mæssigt syd for grænsen, og så skader det heller ikke at prisen ca. er en 1/3 af hvad det koster i Danmark. Det løber alligevel op når der skal skiftes stikkontakter hele vejen rundt i et 230 m2 hus. 

De nuværende kontakter er primært af denne type: http://bedrehusoghave.dk/wp-content/uploads/2014/07/Stikkontakt-gammel.png

Og så er der et par få tilbage af denne model (længst til venstre) hist og pist: http://dbastatic.dk/pictures/pictures/e7/ac/ad48-3c23-4756-9ccb-c244e36f0636.jpg?preset=normal

Jeg har bla. fundet artikler der fortæller at schuko-stik nu er lovlige i Danmark, men kan ikke helt finde ud af om det gælder nybyg, eller om man også må erstatte eksisterende kontakter med schuko-stik.

Trods at stikkontakterne er af ældre dato, så er der en næsten ny HFI-tavle hvis det har betydning. 

På forhånd tak for hjælpen! 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Schuko er fuldt ud lovligt i DK, så ingen problemer der. Dog er det et krav at stikket matcher kablingen, dvs at hvis kablingen er uden jord, skal stikket også være uden jord og omvendt. Hvis kablingen i huset ikke har jord med rundt, skal der altså etableres jordforbindelse i kablingen, før du må sætte stik med jord op i huset.
Hej Morten,

Tak for svaret! :-)

Der er kun jord i nogle få stikkontakter som primært er placeret i køkkenet. Vil det sige at schuko-stik ikke vil være tilladt sætte op i de kontakter hvor der ikke er jord, nu hvor de er med sidejord? Findes der overhovedet schuko-stik uden jord?
Reglerne gælder jo også for danske stik... der må ikke monteres en stikkontakt med jordben, hvis der ikke er en jordledning sat til på bagsiden.
Det kunne give en falsk tryghed, og give nogle slemme overraskelser, når du sætter udstyr til, som skal være jordet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Selv om det er lovligt at sætte Schuko stikkontakter op, er de danske stikkontakter mere sikre pga. børnesikring og ingen adgang til nogen leder. Hvis vi tænker os til en situation hvor fejlstrømsrelæet hænger i et tilfælde hvor der er fase til jord på grund af en fejl, vil der være en fase som kan berøres frit i alle stikkontakterne.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak for alle svar. Vi må lige i tænkeboksen over hvad vi stiller op. Det er vel en halvdyr fornøjelse, hvis vi skal have jord trukket ud til alle stikkontakter som ikke i forvejen har det?

mfrost: Jeg troede bare alle schuko-stik var med sidejord. Dette er måske ikke korrekt?
Jvf Wikipedia (hvor man jo altid skal være lidt kildekritisk) er Schuko synonymt med CEE 7/3 kontakt og CEE 7/4 stik, som er med jord. I praksis passer næsten alle CEE 7/4 stik til både det tyske Schuko CEE 7/3 og det franske CEE 7/5 hvor jord-pinden stikker ud af kontakten. På denne måde kan producenter lave et kabel, som passer i hele Europa undtagen Danmark, Storbritanien, Irland og Schweiz (Italien er i gang med at skifte fra egen standard til Schuko). I DK må du installere alle tre typer og f.eks. LK laver også den franske variant (FUGA-serien) og den Schuko (OPUS-serien). Jeg har installeret den franske udgave ved vaskemaskine, opvaskemaskine og vinskab, så jeg slipper for adapteren.

Kilder:
https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets#CEE_7_standards
https://en.wikipedia.org/wiki/Schuko
Jeg har skiftet apparatledning på de ting jeg har købt med Schuko. Et nyt hanstik med jord koster vel ikke mere end 20 kr. Og kønnere har jeg aldrig syntes Schuko var, nærmere mere... rodet?
Skrevet af pilehave på 26-09-2016 13:12
Jeg har skiftet apparatledning på de ting jeg har købt med Schuko. Et nyt hanstik med jord koster vel ikke mere end 20 kr. Og kønnere har jeg aldrig syntes Schuko var, nærmere mere... rodet?

 

Det er selvfølgelig også en løsning. Trådstarter har dog et ønske om at have Schuko-stikkontakter, så det må være trådens røde tråd at hjælpe med et.

 

Fair nok - bemærk dog at LK lige har opdateret hele deres sortiment med bedre kvalitet over hele linjen og f.eks. stikkontakter med indbygget USB-udgang.

PS: Husk at der sikkert bør skiftes ledninger (kunne godt være stofledninger i de gamle kontakter) og at du sikkert skal have underlag/dåser der passer med nyt materiel. De gamle i træ er ikke lovlige længere.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis