Kælderudluftning og Duka One?

Jeg har en kraftig mistanke om begyndende skimmel i vores kælder her henover sommerperioden hvor luftfugtigheden har ligget omkring 70-72%. Indtil videre har vi investeret i en affugter, der kan holde fugtigheden nede hvis den kører det meste af tiden. Men kælderen lugter stadig af kælder og det skyldes nok, at vi ikke lufter ret meget ud. Det skulle også være en dårlig ide med varm luft ned i en kold kælder om sommeren.

Jeg er så faldet over Duka One ventilation med varmegenvinding. De skriver det også skulle være fint til kælderbrug, men er der nogle, der har erfaringer med sådan en fætter i en kælder? Virker det henover sommerperioden?

VH Michael


Mvh
Michael
Jeg har en kraftig mistanke om begyndende skimmel... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Vi taler heller ikke om at reducere luftfugtigheden i luften, blot at undgå at fugt fra luften i kælderen søger mod overfladerne pga temperaturskift = vægge, opbevaring og møbler mv. 



Vi ved godt hvad problemet handler om. At affugte kælderen ved at skifte luften. 

Denne luft skal helst ikke kondensere på væggen da du så gør problemet værre.

I diskussionen bliver der så iblandet spørgsmål om vekslerens virkemåde, det er tilsyneladende ikke alle der overskuer at veksleren virker ens i begge retninger.

Når veksleren hiver varm luft ind, vil det kondensere i den kolde vekslerkerne. Kernen bliver afkølet af kælderluften i udblæsningsfasen.


Elektronikteknikeren

Side 9 i dukas monteringsanvisning beskriver faldet ud mod ydermuren som fungerer som kondensafløb.

Et egentligt afløb er ikke nødvendigt da fugten kondenserer direkte i røret som jo er åbent mod det fri.


Elektronikteknikeren

Tak for svar. Beklager, hvis jeg fik forvirret indlægget.

Jeg har lige smidt 3 stk Duka one pro 50 (et stk bath) i

Og lydniveauet på trin 1 er stortset lydløst

En af dem er smidt i et kældererværelse pga dårlig indeklima, alt er godt nu, men synes dog der er blevet lidt koldt i værelset, så har koblet en Eve room og eve power til således at når luften falder under et vis niveau så starter dukaen og slukkker igen når luften er god, så blæser den ikke kold luft ind hele tiden (hvert 70. Sek) men kører kun når behovet er der


Har bestilt en Eve Weather så jeg får udendørs fugtighed oplyst og kan dermed programmere den til at køre kun når fugtigheden er x inde og y ude. 

Alt via Homekit


p /p
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis