Kælderudluftning og Duka One?

Jeg har en kraftig mistanke om begyndende skimmel i vores kælder her henover sommerperioden hvor luftfugtigheden har ligget omkring 70-72%. Indtil videre har vi investeret i en affugter, der kan holde fugtigheden nede hvis den kører det meste af tiden. Men kælderen lugter stadig af kælder og det skyldes nok, at vi ikke lufter ret meget ud. Det skulle også være en dårlig ide med varm luft ned i en kold kælder om sommeren.

Jeg er så faldet over Duka One ventilation med varmegenvinding. De skriver det også skulle være fint til kælderbrug, men er der nogle, der har erfaringer med sådan en fætter i en kælder? Virker det henover sommerperioden?

VH Michael


Mvh
Michael
Jeg har en kraftig mistanke om begyndende skimmel... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Er det tilladt selv at installere/montere en Duka one mini?


På forhånd tak.

Hej MichaelAarhus

Fik du bygget løsningen, så anlægget kun ventilerer når udeluftfugtigheden er lav? 

Jeg selv, og flere andre, tænker jeg, står selv med samme problematik og jeg har selv på Sonoff også. Det ville være super at høre hvordan du har stykket det hele sammen, og hvad dine erfaringer er. 

Mvh. Rune


Det er ganske enkel unødvendigt idet veksleren i dukaen virker begge veje, dvs. Den varme sommerluft bliver afkølet af dukaen på vejen ind, så den ikke kondenser på væggene.


Elektronikteknikeren

Hej Elektroteknikeren

Smart, men er der så afløb til kondensvand fra Duka'en?... Drypper det af udvendigt eller hvordan?... ved du det? 

Mvh. Rune

Ja og nej. Den skal monteres med en smule fald ud mod ydermuren, så kondensvand selv løber fra.


Elektronikteknikeren

Den duka one pro 50 jeg har installeret afgiver så vidt jeg kan se, ikke kondens. 

Det er ikke som sådan luftens fugtighed men dens temperatur i forskel mellem ude og inde der gør, at der kommer fugt på alle overflader, hvis uheldet er ude. 

Det er lissom hvis du tager en øl ud af køleskabet. Den er ikke bedugget på overfladen mens den står inde i køleskabet. Det bliver den først, når du tager den ud i den varmere luft i køkkenet. 

Luften kommer da ikke til at indeholde mindre vand blot ved at reducere temperaturen. Den relative fugtighed vil da stige - det er ren fysik. Så Gregersen - det er noget vås du skriver.


Søren O

Tak Gregeren. 

@Moses2300, hvis varm fugtig luft udefra nedkøles, så kommer der vel vand, der skal afleveres et eller andet sted. 

@Søren, kold luft kan jo indeholde mindre fugt end varm, og de apperater jeg kender, som køler luft ned, smider alle vand af sig. 


Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis