Kælderudluftning og Duka One?

Jeg har en kraftig mistanke om begyndende skimmel i vores kælder her henover sommerperioden hvor luftfugtigheden har ligget omkring 70-72%. Indtil videre har vi investeret i en affugter, der kan holde fugtigheden nede hvis den kører det meste af tiden. Men kælderen lugter stadig af kælder og det skyldes nok, at vi ikke lufter ret meget ud. Det skulle også være en dårlig ide med varm luft ned i en kold kælder om sommeren.

Jeg er så faldet over Duka One ventilation med varmegenvinding. De skriver det også skulle være fint til kælderbrug, men er der nogle, der har erfaringer med sådan en fætter i en kælder? Virker det henover sommerperioden?

VH Michael


Mvh
Michael
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den vil sandsynligvis virke modsat hensigten ved sommerkondens, idet der er varmere udenfor end indenfor. Duka One er beregnet til at snuppe lidt varme fra udblæsningsluften og tilføre den indblæsningsluften når ventilatoren skifter retning. Ved sommerkondens vil den snuppe varme fra udeluften, der efter at have kondenseret i din kælder, vil blive tilført denne varme igen.

Der er kun tre veje at gå ved sommerkondens: Affugtning af-, tilføre varme til- eller isolation af kælderen. En ændret anvendelse af kælderen - hvis der f.eks. bliver tørret tøj - kan dog også have en positiv effekt.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Jeg har en duka i min kælder

har ikke undersøgt det helt præcist, men vil den ikke netop bruge kulden fra den luft den blæser ud til at køle den eventuelt varmere luft ned, der kommer ind. Det er jo blot en keramikcylinder ting der sidder i den. 

Mht dens varmegenvinding, så tænker jeg ikke den giver mening mm der er isoleret godt i kælderen og lidt varmet op, ellers er der nemlig ikke noget varme at genvinde, altså hvis den bare er monteret i et koldt rum, så vil rummet forblive koldt. Den giver ikke varme i sig selv. 

Derudover er 70% self højt, men hvis det er det udenfor, så er det lidt vilkårene. Det der sker med sommerkondens kan nok ikke direkte måles i luften, da det er fra luften til væggene det sker. Luftfugtigheden kan sagtens være lavere i rummet når skaden er sket - fordi fugten der skulle have været der, desværre sidder på væggene og andre overflader. 

Man skal blot lufte ud om natten eller når temperaturen ude og inde er nogenlunde den samme, ikke når det er 27 grader ude og 17 i kælderen. 

Mange tak for svarene.

Jeg har besluttet mig for at forsøge at lave en styring så Duka'en kun kører når temperatur og luftfugtighed udenfor er under passende niveauer. Jeg regner med at basere styringen på de billige Sonoff produkter. Hvis nogle har erfaringer hører jeg meget gerne om det :-)


Mvh
Michael

Det lyder fornuftigt. Jeg har fået fortalt fra en, at han luftede ud i kælderen på den måde. Det giver god mening om sommeren men ikke om vinteren, da du kan udnytte den tørre udeluft. Luft med lav fugtighed er nemmere at varme op. 

Calsitherm-plader er vist det nye sort indenfor isolering i kælder. Det er dem der afløser skamplus-plader. Har kun hørt godt om dem. Jeg har købt en pakke til et par problematiske hjørner. 

Annonce

Jeg ville sætte en timer på, hvis jeg ikke kendte til andet, så skal da lige undersøge sonoff. 

Det fatter jeg ikke noget af. Skriv gerne hvad du køber og hvordan du sætter det op. 

Går ud fra det er noget if this then that ? 

Ja, det er det. Jeg har netop bestilt boksene så der kommer til at gå lidt tid inden jeg har erfaringer. Jeg forestiller mig, at basere det på dugpunkts temperaturen der er udtryk for hvor meget vand luften indeholder (absolut luftfugtighed) - så vidt jeg forstår :-)


Mvh
Michael

Hej

Vi har også en kælder, som vi har overvejet at installere Duka One Mini i, da der også er en del fugt. 

Det har været en god tråd at læse! Forstår jeg det rigtigt at i vinterhalvåret vil det være bedst at have varme på dernede (ca 18 grader) og en Duka One kørende hele tiden, og i sommerhalvåret vil det være bedst at have slukket for varmen, og lufte ud med almindelige ventilatorer i de timer hvor det er under eller lig med kælderens temperatur? 

Mvh. Niels 

Her i sommer har det været perfekt at udlufte kælderen. Det har været meget tørt næsten hele tiden. Jeg har et hygrometer både udendørs og i kælderen. Så lærer man efterhånden hvornår det er tid at lufte ud. Selv om temperaturen har været på 27o, har det virket at lufte ud - den relative fugtighed har været helt nede på ca. 45 %. 

Om sommeren tror jeg at det vil være forkert at bruge varmegenvinding - det vil afkøle kælderen, men om vinteren vil det være en rigtig god ide.


Søren O
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis