Male trappe med knaster (ikke trin).

Har slibet hele min trappe fri for gammel lak, en være omgang. Og vil rigtig gerne male den hvid, hvorefter der kommer sort tæppe på trinene med lister for enden.

Men der er rigtig mange knaster i træet, og er bange for at de vil skinne igennem når jeg maler den hvid.

Har en træ og metal maling halvbank glans 50 fra Tendens 1, selvom jeg frygter at skulle bruge den da mine erfaringer med Tendens 1 indtil videre ikke er positiv. Men har fået smidt kvitteringen væk, så føler mig lidt tvangsindlagt til at bruge den.

Det er en gammel trappe fra 1979 som har fået lak et par gange gennem årtierne, nu er den så slebet fri for lak. Så spørgsmålet er vel om jeg skal behandle det som ubehandlet træ, eller om jeg bare kan give den maling og mellemslibe mellem hvert lag og så er det det?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo vælge begge metoder,hvidt ville nok være pænest,men så er det nødvendigt at du stryger knasterne over med knastlak.

bh
Hvis du grunder med f.eks. beckers panelgrund inden du maler med slutmalingen, får du ingen problemer på en gammel trappe. Knaster er mest "i live" når træet er friskt.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Har selv lige været igennem samme omgang, og puha det er et stort arbejde
Som andre skriver så brug en spærregrunder (der skal jo altid grundes) så slipper du for knastgennemslag.


Det er rigtigt at det mest er på nyt træ, man ser knastgennemslag, men gammelt træ kan godt begynder at "bløde", specielt efter du har slebet det i bund, og det tager fugt (fra luften) til sig. Så derfor kan man ligeså godt gøre det rigtigt, fremfor at skulle over det igen om et halvt år   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mange tak for svar, så giver jeg det en gang spærregrunder først.
Ved i om den træ og metal maling fra tendens 1 er værd at bruge? Havde nemlig kigget på denne.

http://www.maling-halvpris.dk/butik-kob-maling/trae-og-metal-2/dyrup-dekstrem-trae-metal-90-olie-maling/

Men for det første ved jeg ikke om det er overkill at bruge en glans 90, for det andet ved jeg ikke om oliemaling harmonere med en vandbaseret grunder?

Eller om den glans 50 fra Tendens 1 er fin nok. Tænker nemlig at trappen jo bliver belastet meget.Så maling må jo gerne kunne holde til at ungerne løber op og ned af den + den øvrige trafik.

Bland aldrig Olie og vand sammen...
Altså brug vandbaseret grunder til vandbaseret topmaling, og oliebaseret grunder til olie baseret topmaling.

Glansen kan diskuteres, jeg brugte glans 50, til min trappe (jeg har også malet trin) fordi den helt blanke kan man se alt skidt på (lidt ligesom på komfuret, eller tv skærmen) hvorimod halvmat er lidt mere "rengøringsvenlig".

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Man kan udmærket bruge vandbaseret lak ovenpå oliemaling,bare ikke omvendt.Glans 90 er den mest holdbare,da den ikke indeholder matteringsmiddel,men som PinkHenrik skriver,alt ses.

bh
Man kan udmærket bruge vandbaseret lak ovenpå oliemaling,bare ikke omvendt.Glans 90 er den mest holdbare,da den ikke indeholder matteringsmiddel,men som PinkHenrik skriver,alt ses.

bh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også