Spots i gavl projekt - Brug for diagram hjælp.

Hej GDS'er,

Jeg har brug for jeres kyndig vejledning ifm. opsætning af spots rundt om huset.

  • Spots: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/10277130/
  •  LED: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/50306244/ 

 

Ønsker 

  1. Jeg ønsker at kunne styre grupperne af spots ift. at de både kan være koblet på sensorer, men at det også kunne tænde via kontakten og have dem tændt konstant hvis man ønsker det eller slukket.
  2. De fleste grupper skal have sensor i hver side af huset som vist på tegningen.
  3. FYI: Spotene kan kan serieforbindes med hinanden. 
  4. Det er kun om natten jeg vil ønske dem tændt. 

Spørgsmål:

  1. Hvordan skal el-diagrammet se ud for at det kan lade sig gøre som jeg har tegnet?
    1. Skal der køres 5 leder kabel mellem sensorerne? Eller blot 3 leder?
    2. Hvordan skal sensorne forbindes så lysene både kan tænde i den ene og anden ende?
  2. Det bliver et stort arbejde hvis jeg vil sætte stikkontakterne til de 4 grupper indendørs, så ville sætte dem udendørs ved siden af et vindue - Vil dette være et problem?
    1. Ville det måske være bedre at bruge fjernebetjente stikkontakter og tænde(konstant) slukke på dem? 
  3. Har i nogen anbefalinger til PIR sensorer?
  4. Øverste venstre sensor (pink og blå) kan vel sættes sammen i en?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

A.  Er det naturligvis det man kalder fast installation og dermed autorisations krævende arbejde.

B. Så mener jeg det er "alt for meget tivoli" med tænding i så mange grupper. Du planlægger 25 spots hele vejen rundt med 3W LED i hver, Det vil sige  i den tid det er tændt bruger det ialt 75W Eller ca. 13 timer samlet tændt tid før du har svedet 1 kwh af (ca. kr. 2,50 ) Det er meget lang tid når man taler om lamper der tænder på bevægelse og slukker måske 5 minutter efter.

C. Pir sensorer har alle den egenskab at de kun tænder når det er mørkt, og i en tid efter bevægelse (begge kan indstilles)

D. skal de både kunne tændes konstant og kunne slukkes så de slet ikke tænder på bevægelse ? ?

Det kan en afbryder (som jeg tror du kalder stikk.) ikke. Så hvis det er det du ønsker ville jeg gerne vide hvor sikringer sidder, og placere omskiftere der, så det kan gøres indendørs på en nem måde. Jeg synes det bliver ret træls at gå om til gavlen for at tænde og slukke.

E. Det med at detr er et stort arbejde at sætte dem indendørs ni forhold til udendørs vil jeg sætte et stort spørgsmåls tegn ved. Det er altid lettere og billigere at lave el indendørs.

F. Er det et almindeligt en fam. hus med adgang til loftet. ??

Når du har gennemtænk forslag og svaret på opfølgende spørgsmål vil jeg da gerne tegen et diagram for dig, Som din elektriker kan bruge

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Beklager den lange svartid, men jeg måtte tage på en forretningsrejse, der gjorde jeg ikke lige fik tid til at få svaret. Håber det er ok.

A) Naturligvis :o)

B) Tjo, tja, thi.. måske har du ret - Det ville dog være fint at der er sensor hele vejen rundt så lysene tænder uanset hvilken side af huset man kommer fra / går ind i.

D) Korrekt ja. Sikringerne sidder i bryggerset. Det hvor jeg ville sætte stikkontakterne udendørs er lige ved siden at et stort vindue, så der bør ikke være et problem at skulle åbne det for at tænde.
Lige nu er min gavl åben pga. skift af tag, så spørgsmålet er om man blot skulle lave et stik inde i gavlen, sætte lysene dertil og så bruge fjernebetjening til at tænde?

E) Det er nu mere med at få trukket ledningen ind, fræse en rille, spartle, nyt papir osv. Det bliver noget af et arbejde ift. blot at have den udendørs ved siden af et vindue.

F) Jep. 1 plans villa med fin adgang rundt om og en gangbro. Jeg ville gerne bruge el-samledåsen mod syd til strømmen, da jeg ved den gruppe ikke er særlig belastet .

Tusind tak for hjælpen Erik.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg mener stadig det er "noget fusk" sætte det til ved stikkontakter. Og de kan ikke opfylde dine betingelser om konstant tænding.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok - Ville du evt. kunne hjælpe med et diagram?
Ok - Ville du evt. kunne hjælpe med et diagram?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nogen der har nogle indspark der kan hjælpe mig på vej her?

Åh ja det har jeg helt glemt. Men tilsluttet til stikkontakter kan det ikke opfylde dine betingelser med konstant tænding. Så jeg tegner det med en omskifter som kan stå i manuel - 0 - auto. ( I - 0 - II ) Det er som denne Og du skal have en for hver lystændingsgruppe.

Den er beregnet til at montere i en tavle, så du kan dække dine ledninger ind med denne kanal fra sikrings tavle og op til loftet.

Du kan i realiteten nøjes med 3 leder kabel uden jord, ud til hver lysgrp. Men da det ikke er så almindelig at købe, så er det 4 leder.

Det kan ikke samles hele vejen igennem  lamper da de kun har 2 klemmer. Så du skal have 3 ( 4 ) leder  forsynings kabel til en samledåse, hvorfra du går med 3 ( 4 )  leder til de 2 sensorer og med 2 leder til 1. spot. Derfra videre med 2 leder til 2. - 3 - - -og 7. spot

Der kommer et diagram lidt senere.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Her har jeg tegnet et diagram for 1 lysgrp. Det er ens for alle 4. Og du skal have kabel ud til hver gruppe hvis du skal lave det enkelt. Træk kabler på loftet, ude ved udhæng eller i udhæng. Samledåsen skal placeres på loftet, så den er tilgængelig.  Når nu omskiftere sidder ved sikrings gruppen, har du mulighed for at tilslutte til hvad gruppe du vil. Jeg kan/vil ikke tegne det med styring udv. på gavl da det ikke kan virke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også