selvnivellerende gulvspartel falder af

Hej

Jeg har haft lagt noget selvnivellerende gulvspartel ovenpå et beton gulv i gælderen, i håb om senere at kunne ligge fliser ovenpå. Efter det er hærdent op, begyndte det at "gynge" i den ene hjørne, og nu kan jeg så tage det op som store filser (se billeder).

Hvad har jeg gjort forkert? Skal der ligges noget inden gulvspartlen den kan hæfte på mon?

 

Vh Steffen

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Gulvet skal først være helt fri for støv og snavs. Derefter skal gulvet primes. Printeren skal passe til gulvspartel produktet f.eks. Hvis man anvender LIP fulvspartelmasse skal der anvendes en LIP primer 54. Dernæst skal fulvspartelmasse kunne anvendes til den tykkelse der skal påføres.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Når man lige kigger på undergulvet, ser det ud til at der et lag "et eller andet" som ikke hæfter ret godt på den originale beton. Så kan man egentlig både støvsuge og prime lige så tosset man vil, det hæfter ikke bedre end vedhæftningen af dette lag med den originale beton. Kan du ikke vise et billede af bagsiden af et stykke spartel ?

km
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej, og tak for svar.

Jeg kan afløre at gulvet forinden gulvspartlen kom på, ikke har været gjort specielt godt rent. Det har været fejet med en gadekost, og det var det. Så det giver vel egetlig god mening at spartlen ikke vil hænge på, da der nok har været løst puds og støv nedenunder. Spørgsmålet er så bare om jeg skal slå alt spartlen af, eller om det er nok jeg har slået det løse spartel af (resten synes at hæfte ok).?

Vedhæftet billede af bagsiden på et stykke spartel jeg har slået af.

Jeg har fundet to primere (se billeder) den ene fra Afix som passer til sparten som også er Afix. Den anden fra LIP, som skulle være specielt til at "fugtspærre" jeg tænke bare at det måske var det rigtige til en kælder?

Vh. Steffen

 

Ja okay, så tror jeg du fundet fejlen :-), det skal støvsuges inden primer men du bør nok checke underlaget om der er noget der er løst eller olie plettet eller andet suspekt.
Prøv at banke lidt på det resterende og se om det går løs eller lyder skruk.

km
Jeg har banket på det, og det lyder ikke skruk. Jeg kan godt slå mere af, men så skal jeg slå til - det første kunne jeg bare pille op med et koben, så jeg håber resten sider fast.

Har du noget forslag om hvilken af de to primere jeg skal buge? Den fra LIP er noget dyrere end den fra Alfix
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du skal bruge samme produkt hele vejen igennem. De er lavet til at kunne "samarbejde" Så det må blive alfix hvis du skal have klinker på skal du ligeledes bruge samme produkt til klæber og fugemasse. Man vælger de samme produkt mærke for at kunne overholde de forskellige garentier der er på produkterne.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis man er ude i noget mix, er det sikrest at ringe direkte til Liips tekniske afdeling eller en af teknikerne fra Alfix. VS 20 har en anden/yderlige funktion end den Planemixprimeren har. Det kunne måske være noget med at give gulvet VS 20 først for at opnå fugtspærringen og så spørge Alfix om deres primer binder på VS 20 eller om deres selvnivellerende kunne tænkes at binde på VS 20 eren. Eller skifte alfix ud med lip selvnivellerende, men checke om VS 20 også fungerer som primer til deres selvnivellerende for umiddelbart er det en anden de anbefaler.

Begge produkter har en fremragende telefonisk support så bare ring, det er trods alt bedst at få sådanne mix/tvivls situationer løst direkte fra "hestens mund" :-)

km
Tusind tak for jeres hjælp begge :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også