Erfaringer med beton som køkkenbordplade efterlyses.

Min mand og jeg er igang med at lave nyt køkken og som bordplade omkring kogeøen ku´vi godt tænke os at have beton istedet for granitfx.. Men kan man mætte betonen nok så fedtstænk ikke trænger ned? Trænger syren fra betonen op med tiden? Findes en primer som lukker helt af og som tåler at man kan sætte varme gryder på direkte? Og hvad hedder den i givet fald. Hvordan er bordpladen at vedligeholde på lang sigt? Kort sagt vi mangler gode erfaringer 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har ikke selv erfaring omkring støbte beton bordplader. Men jeg har læst at man bør LADE VÆRE. Det er ikke et egnet materiale. Der skal bruges meget små kornstørrelse tilslags materialer, og samtideig noget der kan vibrere hele formen. På trodes af det vil der forekomme lufthuller som efterfølgende skal lukkes med cement vælling. Bagefter skál den vedligeholdes med voks eller lign, og det vild stadig kunne trække fedt spild ned i betonen.

Jeg har været i Polen og lavet noget teknik på en fabrik der støbte bordplader med håndvaske indbygget. Men det var i polyesterbeton (polymerbeton). Og hold da helt kaje hvor gik der mange timer på hver enkelt til at udspartle lufthuller. Og det på trods af at de havde alt maskineri til opgaven. Senere har jeg lavet formen og så fået støbt et havebord i polymerbeton, på en lokal fabrik der kan den slags. Men der er kravene heller ikke så store, den måtte godt have nogle lufthuller. Polymer beton er c. 3 x styrke som alm. beton. Og det bør ikke støbes mindre end 30 mm tykkelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er en mulighed og lave sådan en bordplade uden tvivl. Den optimale løsning vil være at den kan støbes udenfor på hovedet da det giver den pæneste overflade. Vil tro den kan poleres med bivoks hvis den er helt glat efter støbning. Den skal sikkert poleres mange gange for at være mættet og derefter med jævne mellemrum for at holdes lukket i overfladen.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kommer an på hvordan fremgangsmåden er. Støber man overfladen glat, er det rigtig svært at få betonen til at optage bi-voksen og så kan man polere og polere uden at det forsvinder fra overpladen.

jeg er netop ved at skrive en artikel om mine egne erfaringer med at støbe bordplader og trappetrin, som forhåbentlig bliver godkendt og kommer på siden snarest.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kan sætte nogle gode youtube videoer ind på hvordan man gør, her senere, og betonen kan sagtens blive mættet så den ikke tager imod stænk og snavs.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Voks osv. er i mine øjne ikke løsningen til at sikre en betonbordplade mod stænk osv. Jeg vil gerne have sådan noget er let at holde og ikke kræver at jeg "passer på det". Det skal kunne tåle et uheld. Derfor ville jeg vælge epoxy behandling af overfladen hvis det var mig som begav mig ud i det. Det lukker 100% af, men det ændrer en smule på udseendet, så det mister lidt af den matte/rå overflade og får en smule glans istedet (en smags sag, syntes ikke det ser dårligt ud, tværtimod)

Henrik
Jeg har det sådan at man gerne må kunne se det bliver brugt. Mine plader kostede vel omkring 1200 kr. i materialer, max, så hvis jeg skulle blive træt af at se på dem, så ryger de da bare ud.

Men de er ikke trælse at se på. Jeg har sørget for at få støbt ned mod plastik, så overfladen er meget glat og smudsafvisende. Pletter er ikke noget problem. Det værste jeg har spildt, er en dråbe rødvin som jeg ikke fik tørret væk før 5 minutter efter. Den plet blev synlig, men er nu her mange måneder efter næsten væk. Man ser den ikke længere. Alt andet jeg har spildt, har jeg kunne tage med en våd klud.

Nææ, det som bør optage en i stedet for, er hvordan får man den lavet uden at den revner (hvis det da er lange plader der støbes).
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også