Er 6 kW nok til at opvarme min bolig?

Hej

Jeg skal have en ide om, hvor mange kW der er nødvendige for at opvarme min villa, men jeg aner ikke hvordan jeg skal regne på det.

Jeg har 90 km2 stueetage med gulvvarme, og 80 km2 kælder. Begge etager er godt isoleret, og varmeinstallationen er godt isoleret.

Kan nogen give et bud?

Min beslutning står mellem om jeg skal brueg 9 kW, eller jeg kan nøjes med 6 kW opvarmning.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En gammel regel var 100W pr, m2 , 9 kw er nok i underkanten hvis vi løber ind i en finbulvinter , loft højden er den ukendte faktor her , i gamle huse var lofthøjden støre end i moderne huse og dermed dyre at opvarme............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det kommer an på hvilken energi-standard dit hus er isoleret.
Er du oppe i A, vil jeg skyde på 6kW er nok, men ellers skal du nok regne med 9kW, hvilket sikkert kun er nok til en efterårs dag, og ikke en meget kold vinter.

Men snakker vi olie, gas, pille, brænde, biomasse, varmepumpe eller noget 17'ende? Det har også noget at sige, for hvor meget "buffer" der er.
Er det en varmepumpe, så bliver den ringere jo koldere det bliver, og så har du brug for endnu mere varme kapacitet.

 

Tag udgangspunkt i jeres nuværende forbrug.
Det er den bedste indikator, da den "inkluderer" husets isoleringsgrad, jeres komfort niveau mv.
Det gir mening - taget er isoleret for nyligt (kan ik huske om det er 3 eller 400mm) og alle ydervægge er efterisoleret, også i kælder. Det er en elpatron, så den burde yde 100% uanset vejr
Annonce
Er det til vand eller luft baseret centralvarme du skal have patronen ind?
Det er nemlig den dyreste form for varme du kan lave, el-varme.

 

Det er vandbåret (gulvvarme) og så 2 radiatore i kælderen. Jeg er helt med på at det er dyrt, men den beslutning er taget, det er kun et spørgsmål om hvor kraftig den skal være.
9000w/170m2 = 53 W/m2. Så, hvis huset er godt isoleret, skal du vælge 9 kW. Dette er en skønnet beregning foretaget ud fra de givne oplysninger. Men da spørgsmålet går på 6kw eller 9kW er mit skøn 9 kW installeret effekt.

fase
En gammel tommelfinger regel sagde at man skulle installere 100W/m2 elradiatorer i almindeligt isolerede huse. (100 mm på loftet 2 lags termo m.m. ) Men med mere isolering kan man gå ned på 50w /m2.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis