Fremstille fer og not

Jeg har et Vestkyststugan fra 1973, der skal skiftes nogle bræddestykker ud i undertaget, brædestykkerne er 70 mm brede (inklusiv 5 mm fer), sammenlagt drejer det sig om et bræt  på et par meter, da målene ikke findes i dansk standart må jeg lave det selv, jeg har udtænkt "geniale" og lidt besværlige metoder, men er der nogen der har en enkel metode til projektet.

M.v.h John 


JM
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En stationær bordrundsav kan sagtens udføre det... det kræver nogle indstillinger af landet ,dermed nogle forsøg på affaldstræ indtil det virker.
Start med at lave noten (den er den nemmeste) derefter laves feren ved først at skære dybden derefter fjernes siderne...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kan du finde et bræt med 5mm fer, som er lidt bredere - men har samme tykkelse - kan den nye not laves med en overfræser, efter brættet er skåret til i den rigtige bredde. Meget nemmere kan det ikke blive.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Du kan også lave en udgave med løs fer, så skal dimensionen på brædtet blot passe og du fræser de to spor med en overfræser.
Ferien kan så laves som en løs liste der er høvlet og savet på dimension.

Mvh Njord

MVH Njord
Jeg har lavet en del på min rundsav.
Det kræver en del omstillinger. Jeg lavede nogle pinde jeg hurtig kunne indstille landet efter. Der skal udtænkes lidt samlebånds proces.

Noten laves nemt med overfræser, men kan også nemt laves med rundsaven, det kræver dog en del ture, hvis du ikke har en bred klinge
Skrevet af njord på 22-09-2016 17:21
Du kan også lave en udgave med løs fer, så skal dimensionen på brædtet blot passe og du fræser de to spor med en overfræser.
Ferien kan så laves som en løs liste der er høvlet og savet på dimension.

Mvh Njord

Jeg ville også benytte løs fer, det er det nemmeste

 

 


 

Tak for responce, den nemmeste løsning vil jeg mene er hvis man kan finde et bræt hvor fer og not passer og at det bare skal skæres i bredde, derefter vil jeg kigge på den løse fer, den havde jeg ikke lige tænkt over og det til at overskue.

JM
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis