Udskift: ABS-Blok i Skoda Fabia årg. 2001

Hej,

Fra den ene dag til den anden begyndte bilen at aktivere ABS under opbremsning i al slags fører. Dertil tog jeg den på værksted (Skorstensgård, Odense) i troen om, at det sikkert var en defekt ABS-ring (estimat: 1500,-). Her fik jeg en slem forskrækkelse, da de meddelte mig, at ABS-blokken var defekt, og at en udskiftning, hos dem, vil løbe op i 11.500,-. Det er midlertid en temmelig stor reperationspris til en bil, som nok er omkring 18.000,- værd. Jeg fik en ny pris på 7.000,- hvor de, istedet for at købe en ny blok, ville købe den ved en ophugger. Prisen er dog stadigvæk over smertegrænsen, så derfor søger jeg den besværlige løsning - nemlig lav-det-selv-løsningen.

Jeg har fundet ud af, at jeg kan få en brugt blok ved ophuggeren til 2.000,-. Derfor synes jeg også, at det er temmelig meget at give 7.000,- for udskiftning til en brugt blok, da jeg har ladet mig fortælle, at det er et forholdsvist simpelt indgreb.

med afsæt i ovenstående, har jeg et par spørgsmål til jer, som jeg håber, i vil tage jer tid til at besvare:

1) Er det overhovedet realistisk, at en mand som jeg, der er helt grøn indenfor automekanik, skifter en sådan blok selv? Det skal lige siges, at jeg er relativ ferm med en skruenøgle 

2) Er det nok at udskifte blokken, eller skal der også udskiftes hydraulikslanger, m.m..?

3) Kan indgrebet udføres i indkørslen med en donkraft samt en god portion værktøj, såsom skruenøger m.m. (Altså udenspecialværktøj)

4) Hvis ovenstående lader sig gøre - er der så en, der kan give mig en relativ simpel guide, enten som link til hjemmeside, dokument eller andet, eller evt. skrive en guide som besvarelse til denne tråd?

På forhånd tak 

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
du kan sagtens selv skifte ABS blok det er kun 6 bremserør samt et el stik det drejer sig om, men bremser skal udluftes komplet efter du har skiftet ABS enheden, kan du selv udføre det sammen med en hjælper der træder på bremsepedalen !
Start måske med at købe "Haynes reperations håndbog" til din bil og læs der om hvordan man gør !
bogen koster normalt under 300 Kr. og kan f.eks. købes hos "birgers billige bilbøger"
PAS MEGET PÅ at den ABS blok du køber har NØJAGTIGT samme nummer som den der sidder på din bil fordi ellers skal den nye enhed kodes op på et autoriseret værksted eller et andet som kan kode styreenheder
Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn,

Mange tak for svaret. Jeg vil lige genoverveje situationen, før jeg vover mig ud i det.
Havde nemlig også hørt, at ABS blokken skal kodes op, men det er rart at vide, at det godt kan lade sig gøre uden!

Vh. Simon
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis