Hej,
Fra den ene dag til den anden begyndte bilen at aktivere ABS under opbremsning i al slags fører. Dertil tog jeg den på værksted (Skorstensgård, Odense) i troen om, at det sikkert var en defekt ABS-ring (estimat: 1500,-). Her fik jeg en slem forskrækkelse, da de meddelte mig, at ABS-blokken var defekt, og at en udskiftning, hos dem, vil løbe op i 11.500,-. Det er midlertid en temmelig stor reperationspris til en bil, som nok er omkring 18.000,- værd. Jeg fik en ny pris på 7.000,- hvor de, istedet for at købe en ny blok, ville købe den ved en ophugger. Prisen er dog stadigvæk over smertegrænsen, så derfor søger jeg den besværlige løsning - nemlig lav-det-selv-løsningen.
Jeg har fundet ud af, at jeg kan få en brugt blok ved ophuggeren til 2.000,-. Derfor synes jeg også, at det er temmelig meget at give 7.000,- for udskiftning til en brugt blok, da jeg har ladet mig fortælle, at det er et forholdsvist simpelt indgreb.
med afsæt i ovenstående, har jeg et par spørgsmål til jer, som jeg håber, i vil tage jer tid til at besvare:
1) Er det overhovedet realistisk, at en mand som jeg, der er helt grøn indenfor automekanik, skifter en sådan blok selv? Det skal lige siges, at jeg er relativ ferm med en skruenøgle
2) Er det nok at udskifte blokken, eller skal der også udskiftes hydraulikslanger, m.m..?
3) Kan indgrebet udføres i indkørslen med en donkraft samt en god portion værktøj, såsom skruenøger m.m. (Altså udenspecialværktøj)
4) Hvis ovenstående lader sig gøre - er der så en, der kan give mig en relativ simpel guide, enten som link til hjemmeside, dokument eller andet, eller evt. skrive en guide som besvarelse til denne tråd?
På forhånd tak