Spots i (beton)huldæk?

Jeg overvejer at sætte flere spots op i stuen, men er i tvivl om at jeg må/kan sætte spots'ne direkte op i loftet, som er et beton huldæk, dvs jeg kan trække kabler og sætte spots'ne direkte i hulkanalen.

Jeg bor i lejlighed og har en ovenbo. Til info bruges huldækket ikke som gulv, da der mellem huldækket og gulvet i lejligheden ovenover er 20-30 cm tomrum (har på et tidspunkt haft et af mine egne gulvbrædder oppe og kender derfor konstruktionen).

Hvad siger loven? Og er der nogle praktiske ting, jeg skal være opmærksom på?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må gerne trække kabler i hulrum, men de går jo som bekendt kun i den ene retning. Og spots kan også placeres i dækket hvad angår det eltekniske. Noget helt andet er styrken på huldækket. Der kommer det an på hvor store huller, hvor mange, placeringen af dem samt afstand imellem bærende vægge. Selv om huldækket ikke direkte bruges som gulv vil jeg mene at det bærer gulvet ovenover.
Der var for år tilbage en reklame for et kendt kaffemærke, "hvad vil du byde uventede gæster?" Her røg overboen igennem gulvet - - -- - og blev naturligvis budt på kaffe !

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 22-09-2016 12:43
Du må gerne trække kabler i hulrum, men de går jo som bekendt kun i den ene retning. Og spots kan også placeres i dækket hvad angår det eltekniske. Noget helt andet er styrken på huldækket. Der kommer det an på hvor store huller, hvor mange, placeringen af dem samt afstand imellem bærende vægge. Selv om huldækket ikke direkte bruges som gulv vil jeg mene at det bærer gulvet ovenover.
Der var for år tilbage en reklame for et kendt kaffemærke, "hvad vil du byde uventede gæster?" Her røg overboen igennem gulvet - - -- - og blev naturligvis budt på kaffe !

 

Tak for svar - og jeg har altid kaffe klar

Jeg tænker 3 spots med ca 80 cms mellemrum i samme retning som "kanalen" løber. Huldækkene er ca 150 cm bredt og er fastgjort i både ydervæg og væg ind mod naboen (begge dele armeret beton).

 

 

Som elmand skriver, er der ingen hindringer set fra elsiden, men er du sikker på, at du ikke svækker betonen? Det er formentlig runde huller, der er i dækket, så du kan forvente, at du ikke rammer lige i midten. Jeg ville undersøge om det er OK, at bore så store huller som det er nødvendigt for at sætte spots op. Elementerne er formentlig ikke fastgjort til væggene, men ligger af på dem.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis