Blød ledning til spot fra kontakt

Hej,

Det er efterhånden nogle år siden jeg arbejdede som elektriker, med dengang synes jeg at huske at følgende ikke var lovligt.

Fra indmuret kontakt ved dør føres rillerør til loft. I dette rør føres blød ledning fra kontakt til safe box.

Det er hvad jeg ville kalde "Blød ledning i fast installation" er det blevet lovligt eller har det altid været lovligt?

Hilsen,

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have fast kerner installationskabel i fast installation. Det må ikke være med mange kordeller i kobber lederne.
det er stadigvæk et lovkrav.

 

Hvis du bruger bløde ledere i fast installation, skal de opfylde samme krav til tværsnit som hvis du bruger installationskabel altså 1,5 mm2, og materiellet skal være egnet til montering af flertrådet ledning.

fase
Skrevet af timeseries på 21-09-2016 09:05
Det er jeg nu rimelig sikker på det ikke er, da de flest downlight kabler er med bløde ledere.
Se også her http://www.elviden.dk/bloslashd-lampeledning-h05-til-fast-installation---love-og-regler.html

 

Mange tak for det link, det besvarer jo som jeg kan se smukt mit spørgsmål.

 

Syntes at huske vores elektrikere på arbejdet forklarede mig at det sidste stykke skulle være silikone ledning som er blød. Dette pga. varmen, alm. ledning vil blive skør i isoleringen med tiden.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Det kan også være rigtig med den silicone ledning. Men det gælder ikke alle spots, LED spots vil typisk være koldere end halogen spots. Der bør stå på vejledning hvilken temperatur kablet skal være godkendt til. Og det er ofte 80 grader, som ikke behøver at være siliconekabel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Rigtigt Erik. Det der er så forbandet for os der har dåser der er født til GU10 halogen, er at vi ikke må undlade silikone ledninger, da der kan komme en tosse og putte den original pære i. ville være dejligt med nogle klistermærker man kunne eftermonterer, hvorpå der stod "kun til LED".....

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er så der jeg ikke er helt enig. Jeg mener ikke man kan gøres ansvarlig for andres fejl. Men der kan naturligvis være tale om en ændring af en godkendt lampe som ikke er ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis lampen er lavet til brug med LED pærer, godt nok med en sokkel som passer sammen med halogen pærer, må det være efterfølgeren, der bør undersøge, om der må bruges halogen pærer eller ej.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis