Asbest? Og i så fald fjerne selv?

Jeg er ved at renovere lidt i kælderen i et hus vi flyttede ind i sidste år fra 1930. Jeg har ikke super meget forstand på emnet asbest, men det lader til (af hvad jeg kan læse rundt omkring) at man skal tage det "pissealvorligt" for lige at understrege alvoren i det jeg har læst ...

 

Det drejer sig om nogle rørføringer, vand og gamle (tror jeg) gasrør, der ikke bruges længere. Der er hul mange steder i gazen og derfor vil jeg bare gerne have det helt væk. De fleste rør er blevet blottet i tidens løb. Så der er ikke mange meter rør med isolering tilbage, men jeg ved ikke om jeg tør gå igang, eller om jeg overhovedet burde gå igang med det???

 

Jeg har vedhæftet nogle billeder.

Billede 1-3. Kraftig rørbukning, hård grålig masse blottet for gazebind (tror dette er asbest)

Billede 4-5. Lige rør. løs rockwool/glasfiber agtig konsistens (tror dette bare er stenuld eller? Det brune papir er det asbestpap?)

 

Hvad siger i?

 

Jeg er ved at renovere lidt i kælderen i et hus vi... Vis hele indlægget
61 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke stoppe med at spamme tråde med din syge angst for asbest? Du må få fat i noget professionel hjælp..
Vi har alle respekt for det materiale, nogle mere end andre.
Men dine indlæg er jo ret enslydende, billeder er ens uanset hvilket ny / gammel tråd du lægger det op i.
Svarene har du fået nemlig at indsende prøver så du kan være sikker på hvad det er, og derefter med videnskabelig viden tage dine forholdsregler. Man kan ikke ud fra billeder med sikkerhed sige nej eller ja til asbest.
Det må være vejen frem hvis du ikke har en skjult dagsorden, med at holde liv i en asbest debat eller lignende. Rigtig god aften og pøj pøj med dit projekt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand
det eneste jeg blot ønsker lidt input omkring er hvad andre tænker om det er sikrest at få vvs til at fjerne rørene med asbest på eller at få asbest saneret først
Kæresten hælder til at rør bliver skåret ned med asbesten på men det er jeg ærlig talt ret utryg ved hvis vedkommende ikke er inde i den fulde sikkerheds procedure omkring fjernelse 
Jeg vil foreslå dig at fraflytte huset omgående. Du vil ALDRIG  finde fred i det uanset, hvad du gør eller får gjort. Du vil tage livet af din familie og omgivelser med din uovervindelige skræk og rædsel, og ikke mindst fantasier om de grufuldheder der venter dig. Du er sikkert også dødsensangst for coronaerne som hvirvler rundt om dig. 2 så sikre dødsscenarier er da ikke til at leve med i længden! Så flygt, flygt, flygt det bedste du har lært.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
KTM:
  Det synes jeg er et upassende indlæg. Hvis man ikke har andet på hjerte så må man hellere holde sin mund   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lisse74 skrev den 11-03-2021 15:03:26

Hi ev elmand
the only thing I just want some input about is what others think about it is safest to get plumbing to remove the pipes with asbestos on or to get asbestos cleaned first The
boyfriend tends to pipes are cut down with asbestos on but it's me quite frankly insecure if the person is not in the full security procedure around removal 

Lisse74, du har ret i at bekymre dig. Men jeg ville ikke komme her med dine billeder, for vi kan kun se, hvad du viser. Du kan være bekymret for de forkerte ting og være blind for de virkelige problemer.

Jeg vil ikke bede en blikkenslager om at nedbryde ting, som du tror kan have asbest. Blikkenslageren ved måske mindre om det, end du gør. Jeg foreslår, at du ringer til en professionel for at gå rundt i dit hus med en lommelygte og fortælle dig hvad du skal bekymre dig om. Han vil sige enten "usandsynligt, muligvis, sandsynligt eller bestemt asbest. Du kan derefter beslutte, hvad du skal sende til et laboratorium til test. Alt dette er ret billigt i forhold til professionel fjernelse eller VVS-arbejde.

Senere, hvis der kun er nogle få mindre problemer, kan du derefter beslutte, om du vil have en DIY-løsning til fjernelse eller at få fagfolk til at fjerne den.

Jeg brugte https://tsd.dk/services/asbestsanering/ til at fuldføre denne proces. Jeg fik fagfolk til at fjerne asbest fra store områder, og senere fjernede jeg nogle meget små områder med passende udstyr og teknik, håber jeg.

Undskyld for det dårlige dansk - Google oversat.

lidt om asbest symptomer, det arbejde man laver i dag der oplever man ikke noget måske lidt hosten men faldt så over flg :

Sygdommen opstår som regel 15-25 år efter, at du har været udsat for asbest. De første symptomer kommer langsomt. Det drejer sig om tiltagende åndenød, når du anstrenger dig fysisk, og en tør hoste der ikke går væk. Du kan også have en trykkende eller stikkende fornemmelse i brystet
Hej feverdream dit danske er helt fint og mange tak for fif og dine gode råd :-) der er dog asbest i nogle gamle varmerør fra 1937 og der skoen trykker lidt hvor kæresten og jeg er uenige da han vil bruge byggetilbud.dk både til renovering og fjernelse af rør med asbest hvorimod jeg ikke har særlig meget lyst til at bruge noget der hedder byggetilbud til fjernelse af dette 
Og tak ev elmand for dine råd også :-) nogle følger ikke altid en god tone herinde desværre 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også