Skillevæg - stål- eller træ-skelet? Og andre gode råd søges

Jeg skal have lavet en lyddæmpende skillevæg på H300 cm x B466 cm, med en 82x210 cm DB30 dør i den ene ende.

Jeg havde oprindelig tænkt mig at lave væggen med et stålskelet fra Knauf Danogips, i 2 lag gips for at lyddæmpe væggen, men så foreslog trælasthandlen at jeg istedet brugte 1 lag mdf og 1 lag gips på stålskelettet, da det ville give bedre lyddæmpning samt gøre væggen skruefast.

Derefter talte jeg med en anden som lige har lavet en skillevæg på denne måde (altså mdf og gips), og han siger at problemet med at have mdf inderst når man bruger stålskelet, er at der alligevel skal være trælægter i hver stålregel, for ellers får skruen ikke ordentlig fat og kan ikke trække mdf'en til.

Mit spørgsmål er: Hvis der alligevel skal trælægter i hver enkelte stål-regel, hvorfor så bruge stål? 
Ville det ikke give bedre mening at bygge skelettet kun af træ?

Hvordan ville I bygge en lydtæt/lyddæmpende skillevæg af den størrelse?
Alle gode råd modtages.

Findes der evt. en online guide til opbygning af skillevægge?

På forhånd mange tak :0)

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godt nok en høj væg

Men jeg ville helt klart bruge fibergips. Jeg har lavet 3 skillevægge i vores nye hus, til 3 værelser (vores soveværelse og 2 børne værelser) skillevægen imellem vores værelse og det første børneværelse er i 2 lag fibergips med 95mm mineral uld imellem. Inden jeg satte andet lag 12½mm fibergips på, gav jeg alle samlinger silikone fuge langs kanterne. Det er helt klart den bedst dæmpende væg jeg har mødt til dato hvis det skal være GDS arbejde. De "normale" GDS gipsvægge imellem børneværelserne dæmper bare ikke på samme måde.

Henrik
Skrevet af henrikhansen1 på 19-09-2016 01:38
Godt nok en høj væg

Men jeg ville helt klart bruge fibergips. Jeg har lavet 3 skillevægge i vores nye hus, til 3 værelser (vores soveværelse og 2 børne værelser) skillevægen imellem vores værelse og det første børneværelse er i 2 lag fibergips med 95mm mineral uld imellem. Inden jeg satte andet lag 12½mm fibergips på, gav jeg alle samlinger silikone fuge langs kanterne. Det er helt klart den bedst dæmpende væg jeg har mødt til dato hvis det skal være GDS arbejde. De "normale" GDS gipsvægge imellem børneværelserne dæmper bare ikke på samme måde.

 

Jeg har netop købt stumper til at lave en lyddæmpet skillevæg, og har købt ind til den løsning henrikhansen1 beskriver. 2-lags Fibergips på stålskelet, med Climowool indeni. 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis