Jord til opvaskemaskine

Hej

Jeg har en opvaskemaskine, hvor jeg få stød hvis jeg rører maskinens stel, og min køkkenvask.

Jeg har tjekket at maskinen er forbundet med jord, og jeg har målt spænding over den jord den er forbundet til, og fasen. Så har jeg forstået at jorden skulle virke.

Hvordan lader det sig så gøre, at beskyttelseslederen (jorden) ikke leder den spænding væk, som jeg kan mærke når jeg rører opvaskemaskinen og min håndvask?

Mvh. Steffen

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Inden vi nu giver os ud i lange forklaringer, bliver vi nødt til at få at vide, om du har direkte jord eller HPFI relæ. Vi skal også have at vide hvilken spænding, du har målt fra fase til jord. Du kan sagtens måle 230V fra fase til jord, men få stød alligevel. Det kunne være mere interessant at kende spændingen mellem din opvaskemaskine og din vask. Der må være en spænding over jordelektroden og dit stel på opvaskemaskinen på 30mA* 1666Ohm = 50V. det er nok til, at du kan mærke det, men er ikke farligt. Hvis du vil undgå den spænding, kan du lave en udligningsforbindelse mellem din vask og opvaskemaskinen. Det er aut. arbejde bare lige for en ordens skyld. Prøv at måle strømmen mellem opvaskemaskinens stel og og vasken. Når du nu har tilsluttet dit universalinstrument på strøm måleområdet (mA AC) kunne du prøve, om du stadig får stød.


fase

Hej og tak for svar :-)
Jeg ved ikke om jeg har direkte jord, men jeg ved jeg kun har HFI relæ, og ikke HPFI hvis det kan opklare dette.

Jeg kan desværre ikke måle spændingens størrelse med din billige tester jeg har fra jem og fix, den lyser bare rød hvis der er spænding. Den lyser kraftig rød når jeg måler over en fase og jord, eller en fase og nul, og svagt rød når jeg måler fra opvaskemaskinens stel, og min køkkenvask.

Hvis jeg nu fik fat i et rigtig multimeter, hvilken spænding skal jeg så kunne måle over en fase og jord, for at være sikker på den virker? Du skriver at jeg kan godt måle 230v men stadig få stød.

Jeg mente engang at have hørt at man ikke måtte bruge køkkenvasken/vandrør som jord, da vandrøret kan springe ved lynnedslag. Jeg ved ikke om det er korrekt.

Hvis du får fat i et multimeter, så du kan måle spændingen mellem stel på din opvaskemaskine og vasken, må du højest kunne måle en spænding på 50V, hvis du har en jordelektrode. Hvis du ingen jordelektrode har må der højest kunne gå en strøm på 30mA, som er udløsestrømmen på dit HPFI eller HFI relæ. Det stød vil du kunne mærke, men det er ikke (livs)farligt. Der er noget i din forklaring, der siger mig, at du ingen jordledning har, siden du får stød, når du rører ved stel på begge dele. Spændingen kan opstå, fordi der måske er nogle støjdæmpningsled, hvis midtpunkt er forbundet til stel.
At man ikke mere må bruge vandrørsnettet som jord, skyldes at det mange steder er udført men plastrør og har intet med lynnedslag at gøre.

fase
Okay, jeg troede bare når der var jord på stel, så gik eventuel spænding til jord, og ikke når jeg rører ved håndvasken, men det er altså kun spændinger over 50V (antaget at min jord-ledning virker)?

Hvis jeg ingen jordelektrode har, så går strømmen bare tilbage igennem HFI relæet, og er den ikke større end 30mA slår det altså ikke fra. Når jeg så rører ved opvaskemaskinen og køkkenvasken, får jeg direkte jord, og derfor kan jeg mærke spændingen?

Det tyder som sagt på, at du ingen jordledning har. Derfor får du stød, når du rører både opvasker og vask. Hvis du ingen jordelektrode har, går strømmen fra opvaskeren gennem dig og til vasken, som tilsyneladende har forbindelse til jord. Den strøm kan højest være 30 mA, som er udløsestrømmen for dit HFI relæ. Hvis du havde haft en jordelektrode, ville du sandsynligvis ikke have kunnet mærke noget. Spændingen over overgangsmodstanden til jord må højst være 50 V.


fase
Annonce
Så den grøn/gule ledning jeg har, har ingen funktion, eller er den forbundet med HFI relæet?

Hvis den er forbundet med HFI relæet, hvad kan det så være at strømmen ikke løber igennem relæet (lad os antaget den er mindre en 30mA) og videre ud i jord ved elselskabet, der er måske slet ingen forbindelse til jord nogen steder?
Din gul/grønne ledning bør et eller andet sted ende i et jordspyd. Den går ikke igennem hfi eller hpfi relæ, så din allersidste sætning og spørgsmål er meget relevant.
Som skrevet flere gange så tyder det på at der ikke er forbindelse til nogen jordspyd. Vil du nu og her undgå at få stød bør der laves en udligningsforbindelse, som foreslået tidligere i denne tråd.
Monter en ledning fra den gul/grønne og op til stålvasken - og vupti problemet er løst. (lovlig eller næsten lovlig) jeg har gjort det mange gange.
Der er sådan set ikke nogen grund til at måle, du mærker et stød der er ubehagelig det er i min verden nok til at der skal gøres noget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, så smider jeg vaskemaskinens gul/grønne ledning på min håndvask. Jeg tænker bare hvis jeg ingen jord har i installationen, så har jeg heller ingen jord på min ovn og komfur - installationskablet til dem bliver nemlig ført videre fra dåsen til opvaskemaskinen (som jeg lige kan se det), og ved fejlstrøm har jeg så ingen beskyttelsesleder, så strømmen skal løbe igennem mig inden HFI relæet kan slå fra.

Jeg forstår at HFI'en ikke slår fra i dag, når jeg rører opvaskemaskinen og vasken, nok fordi strømmen/spændingen ikke er stor nok til at HFI'en slår fra.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg kan måle spænding fra fase og til den grøn/gule ledning som er trukket, når den tilsyneladene ikke er forbundet med jord, noget må den da være forbundet til, siden der er spændingsforskel? Min tester lyser som sagt lige så kraftig rød, som hvis jeg måler over en fase og nul.

Jeg bør nok få en trikker til at fikse den jord - det går nok bare mere ud på at jeg også gerne vil forstå teorien.. :-)

Og tak for jeres svar, og tid.

Hvis det er noget der minder om en polsøger så kan du ikke bruge den til noget, andet end at pille bussemænd ud med. Man siger at den lyser bare man stikker den i røven på en murer arbejdsmand hvorfor det fag lige skal chikaneres ved jeg ikke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror ikke det er en polsøger det kan kaldes, det er sådan en billig fætter her:
http://www.jemogfix.dk/smaa-elmaskiner__2009/spaendingsproever_9610742

Som altså lyser lige så kraftig rød når jeg sætter det på fase og den grøn/gule, som på fase og nul .. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis