Tvivl ang fundament til skur

Hej Folkens....

 

Jeg står for at skulle renovere skuret der står ved huset jeg købte for 2 år siden. Det måler 3,8 meter x 7 meter. "fronten" på de 3,8 meter består af en foldeport på 2,5 meter + en alm dør - dvs ikke ret meget facade.

Skuret opdeles indvendigt således af porten dækker for et rum som er 2,5 m dyb og kun indrettet til familiens cykler. Bag dette rum skal der være et "værksted" som er isoleret for at beskytte elværktøj mm for de værste temperatur udsving.

Jeg havde egentligt sat mig for at jeg ville støbe fundament hele vejen rundt men hold op et knokkel for jeg kan ikke få minigraver derind. Desuden har jeg opdaget at mit nuværende skur har stået på stolpefødder som er boret igennem en flis og så med en lille klump beton nedenunder og det har stået i 15 år nu.

Derfor slog det mig at hvis jeg nu satte stolpesko ned i 100 cm dybe punktfundamenter passende steder burde det da kunne holde fint.?? Mit eneste dilemma er så nok at noget af det rum jeg vil isolere har ydervægge - hvordan lukker jeg af fra trækonstruktionen og ned til jorden samt isolere?

Beklædningen på skuret bliver hardieplank, hvid men jeg syntes at kunne læse det ikke tåler jordkontakt mm - men at cembrit plan natur vist skulle kunne?? Kan jeg bruge den til at lukke ned mod jorden..?


Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Isoleret gulv, eller? Der er flere måder at gøre det på. Én mulighed er (luksusløsningen) at bruge formstøbte EPS-fundamentselementer. Det kræver ikke ret stor dybde, og isolerer gulvet eminent - også mod kuldebroer, men er ikke billigt. Der skal isoleres yderligere rundt om udvendigt horisontalt i jorden, hvis man vil undgå vertikal bevægelse i fundamentet, når det ikke stikker dybere. Til gengæld slipper man fuldstændigt for dybe huller.

Farmerløsningen kræver heller ikke så stor dybde, udover huller til stolpesko, og involverer lidt mere tilgængelige materialer, med det lille men at du vil stå med "sokkel" i rustfrit stål/aluminium (plade - for at lukke konstruktionen for skadedyr) i stedet for puds, med tilhørende evt. samlinger. Der vil også blive lidt større kuldevandring, men det bør kunne holdes på ydersiden, og derfor være af mindre betydning. Det er nødvendigt med en bundrem hele vejen rundt, for at have noget at montere skørtet i, og gaflerne skal stå så du får løftet remmen, og dermed beklædningen fri af jorden - min. 15cm. Det der så skal graves af, udover huller til stolpeskoene, er begrænset til hvor tyk din gulvkonstruktion skal være inkl. isolering. Igen er en mulighed et lag EPS, på afrettet underlag, i ønsket tykkelse, kantisolering helt op under remmen og så støbt betongulv. Alternativt kan du gøre konstruktionen endnu tyndere ved simpelthen bare at isolere helt op under remmen og så lægge et flydende pladegulv. Her ville jeg nok bruge 2 lag min. 15mm vandfast krydsfiner lagt i hver sin retning, fuldlimet og skruet, så det bliver én stor skive. Husk gode overlap i alle retninger.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis