Et par Spørgsmål vedr kogeplader

Jeg opdagede igår at vores 10 år gamle kogeplader i slukket tilstand virker småvarm i området hvor touch displayet er. Det er altså ikke i området omkring kogeområdet men der hvor man styrer tænd sluk og varme på pladerne. Har aldrig lagt mærke til det før, men kan ikke med sikkerhed sige om det altid har været sådan. Nogen der ved om det er normalt? Bemærk at kogepladen fremstår helt slukket, intet lyser i displayet selvom det virker småvarmt.

Såfremt det ikke er normalt og jeg skal have en ny kogeplade, hvad bør man så være opmærksom på. Jeg tænker særligt på bordpladen hvor der jo allerede er lavet hullet til eksisterende kogeplader. Er det standard mål for den slags? Kan man være sikker på at oplyste mål på ny kogeplader passer i eksisterende hul?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis kogepladen stadig virker, som den skal, ville jeg tage den med ro. Selv om pladen er slukket, er der stadig strøm på elektronikdelen.
Med hensyn til målene på pladen, kan du tage målene fra din nuværende og sammenligne dem, så passer de med stor sandsynlighed til en ny plade. Skulle du gå hen og skifte ud, kan jeg anbefale at købe induktions kogeplade.

fase
Hej

Tak for svar.

Ok. Jeg vil lige oveveje. Mhst udskiftning så kan jeg jo sagtens måle ovenpå pladen som iøvrigt måler 58 gange 52. Men det er vel lavet sådan at den ligesom falder ned i et hul i bordpladen som er lidt mindre. Mit problem er at se hvordan bordpladen er udskåret. Det kræver vel at kogepladen fjernes. Ser ud som om den er fuget fast. Ved ikke hvad der ellers holder kogepladen fast.

Er du sikker på, at kogepladen er fuget fast. Jeg har lige installeret en kogeplade (hos mig selv), og den er ikke fuget på nogen måde, men ligger løs i hullet som installationsvejledningen foreskriver. Er der ikke en skuffe lige under kogepladen, som du kan åbne og stikke hånden ind og løfte kogepladen op, så du kan måle hullet? I øvrigt opstår problemet vel først når pladen skal skiftes .


fase
Jeg er ikke sikker på at den er fuget fast men flytter den sig ikke hvis ikke den er sat fast ud over at ligge i hullet? Jeg antager der er lidt ekstra plads i kanten for at kunne sænke kogepladen ned.

Jeg har et skab under komfuret hvor jeg kan se undersiden af komfuret. Der kan jeg selvfølgelig måle indbygningsbrede og dybde.
Min kogeplade ligger bare i hullet og er tætnet med nogle gummistrimler, som både tætner og holder pladen på plads. Prøv at stikke armen ind under kogepladen og tryk opad, så tror jeg den kommer op, så du kan måle hullet. I øvrigt kan du på de fleste fabrikanters hjemmesider finde indbygningsmålene, så er du fri for at tage pladen op for at måle, selv om det er lige så hurtigt, at tage pladen op og måle.

fase
Annonce
Den flytter sig ikke. Umiddelbart nogle klemmer under pladen som holder den fast. Tør ikke prøve før jeg faktisk vælger at skifte den ud. Har forsøgt at finde indbygningsmålene, men det er ikke lykkedes. Det er en blomberg model 5420 x, type 5210. Kan umiddelbart kun finde russiske sider uden specifikationer.

Jeg har søgt på Blomberg.dk og fundet noget, der kunne være din kogeplade. På side 8 er vist indbygningsmålene. Der er 2 eller fire bøjler, som holder kogepladen fast til bordpladen. Men skulle hullet være for lille, så gør stiksaven meget ved det.


fase
Tak, pænt af dig. Det er dog ikke helt den model men den er korrekt Mhst til de 4 klemmer. Jeg kan vist ane dem når jeg kigger under skabet. Jeg er kommet i tanke om at naboen har samme kogeplade så jeg vil høre dem ad for at se om deres også er lidt lun på glaspladens touchområde når pladen et slukket. Hvis ikke, så skifter jeg til induktionskogeplader. Igen, takker for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis