Hjælp - hvilke eternit bølgeplader, hvis ikke B7

Hej. Jeg står pt med et 4-pladers hul i taget efter nedrivning af skorsten. Efter "løs" opmåling, og derefter indkøb af Cembrit B7 plader, blev jeg dog skuffet (og lettere irriteret) da jeg i aftes skulle lægge den første og fandt ud af at den ikke passede.

Men hvilke plader kan det så være jeg har liggende på mit tag (fra 68)?

De måler ca 1080 x 595 (rimelig tæt på B7 mål) men de har 8 bølge-toppe mod B7'eren kun 7. Jeg kan ikke se nogen mærkning på pladerne.

I min søgen og googl'ing rammer jeg kun ind i Cembrit plader. Er der andre producenter, som sælger i DK mon? Via en forsikringssag fik jeg lagt lidt nye plader for ca. 1 års tid siden - så jeg regner (OG håber) at de er til at få fat i, jeg kan bare ikke finde dem....

Nogen der har et hint, navn, producent - anything?

mvh

Dennis


Dennis
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad så med Cembritt B6 eller B8 plader?

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Cembrit har kun B5 (1020x1180) - B6S (1090x1180) - B7 (1100x570) og B9Smax (1167x1180)
Som det fremgår er det kun B7 der er "en halv plade" så det kan godt gå hen og blive "sjov"
Nu når målene alligevel ligger så tæt, var det så en mulighed at skifte en hel række fra øverst til nederst. Så behøver bølger jo ikke at passe. Der ved får du så i tilgift 6-7 stykker fri til næste gang der går en tagplade.
En mere oplagt mulighed var naturligvis at gå til den håndværker der lavede det for 1 år siden, de må vide hvilken der er brugt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik - tak for dit svar og dine ideer.
Desværre kan jeg ikke "bare" skifte en hel række da B7 pladerne er en smule smallere og bølgerne på B7 en smule bredere - så hvis jeg lægger dem op vil der være ok fin overlap i den ene side, men den anden side hviler B7 pladen slet ikke ordentligt. Da mit hul er ca mit på taget vil det kræve jeg skifter fra hul og ud til gavl - det har jeg ikke lyst til
Kontakte håndværkerne er en god ide - men jeg håbede at kunne få det klaret i dag, søndag.
Så hvis andre har indspark, er de velkomne

Dennis
Prøv at tage en plade med hen til Stark og bed om hjælp i deres erhvervs-afdeling
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Christian
Tak for ide.
Jeg tager en tur-de-byggemarked med en plade under armen (xl-byg og stark).
Har fundet en anden producent - Ivarsson, desværre ser det heller ikke ud til de har plader der helt stemmer overens med dem jeg skal bruge.

Dennis
Annonce
B6 laves også i ½ plader 1090 x 610 (afslutningsplader)
Prøv at mål afstanden mellem bølgerne, fra bølgetop til bølgetop.


Vi prøver igen, i morgen --
Det med at skifte en række, mente jeg ude ved gavlen. Men alle andre gode forslag skal da gennemprøves først.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for alle jeres input - i Stark var der ingen hjælp at hente, men xl-byg fik jeg god vejledning. De havde dog ikke tilsvarende plader, så det endte med at jeg købte B5 helplader, de eneste med 8 bølger - skar dem til i højden og fik dem lagt. De passede derved 98%. Resultatet blev helt ok - og er i hvert fald godt nok til jeg skal ha skiftet hele taget (snart!).

Dennis
hejsa ............... ja det hændte tidligere at tømreren skar pladerne midt over for at få et andet udseende ........ ja de eneste der har 8 bølger er B5............
ps........ har lige skiftet mit gamle B5 med nye røde i samme profil...............

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis