Luftfugtighed/ventilation i kælder

Hej Alle,

Efter hver sommer, kommer jeg til at tage et gammelt emne op som har mange meninger - luftfugtighed og ventilation af kælderen.

Når vi løber ind i de varmere måneder, stiger luftfugtigheden i vores kælder. Jeg måler to steder i kælderen og på en god dag kommer luftfugtigheden op på over 80%. Dette gør kælderen mindre behagelig at opholde sig i, da vi bruger den til opbevaring, computergøjl og hjemmebio for ungerne. 

Kælderen er på 35 kvm, 2 radiatorer, 2 små vinduer, en lille kanal op til taget (denne lilla kasse), stjernerne er hvor jeg måler temp og fugtighed. Den først del af kælderen efter trappen ligger under vores bryggers, og rum nr 2 og 3 ligger under garagen.

Hvordan ville man lave ventilation i hele kælderen og få sænket luftfugtigheden i de varme måneder?

For at kaste nogle bolde i luften har jeg tænkt på varmegenvindingdsanlæg, varmepump luft-luft, ventilationskanal fra bryggers og ned i begge rum, duka vent one, affugter... nogle idéer løser kun et problem, mens andre kan løser begge, alle har pros/cons, totale omkostninger, osv.. Skal der laves hul i gulv og vægge, er det ikke noget problem.

Alle idéer, konstruktive kommentarer mm er meget velkommen.Jeg prøver at ryste posen for at få nogle idéer og lære af andres erfaringer. Dem som gerne vil finde huller i osten og skyde andre ned, må gerne gemme deres krudt til en anden gang 

 

 


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Hej Alle , Efter hver sommer, kommer jeg til at... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde forventet, at det ville hjælpe lidt, hvis man kunne få luftet godt ud om natten, men jeg har ikke sat mig ind i om luftfugtugheden er højere eller lavere en kølig sommernet Udluftningen hjælper jo så også på andre ting som radon og det generelle indeklima, så helt spildt er det nok ikke
@ViFixerDet

Her kommer vi på noget af det tråden handler om - hvordan vi kan få fikset vores sommerkondes problem i kælderen. Passivt, så skal vi hæve temperaturen af vores kældervægge udefra - hvilken produkter kan man bruge her, og hvordan vil monter det?

@HansJensen

Ja, helt enig omkring det med indeklimaet og dette bør være med i kombinationen med det @ViFixerDet skriver.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Princippet fremgår af dette link: http://www.byggeriogenergi.dk/media/1672/udvendig-efterisolering-af-k-lderv-g-ok.pdf

Det er et stort arbejde, som skal udføres i flere omgange - så husets sokkel ikke blottes med mere end et par meter ad gangen. Til gengæld løser det ikke kun sommerkondensproblemet - det giver også lavere energiforbrug om vinteren. Jeg vil på det varmeste anbefale at anvende eps og ikke rockwool, som kan blive noget gennemvådt sjask, der aldrig bliver tørt.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis