Luftfugtighed/ventilation i kælder

Hej Alle,

Efter hver sommer, kommer jeg til at tage et gammelt emne op som har mange meninger - luftfugtighed og ventilation af kælderen.

Når vi løber ind i de varmere måneder, stiger luftfugtigheden i vores kælder. Jeg måler to steder i kælderen og på en god dag kommer luftfugtigheden op på over 80%. Dette gør kælderen mindre behagelig at opholde sig i, da vi bruger den til opbevaring, computergøjl og hjemmebio for ungerne. 

Kælderen er på 35 kvm, 2 radiatorer, 2 små vinduer, en lille kanal op til taget (denne lilla kasse), stjernerne er hvor jeg måler temp og fugtighed. Den først del af kælderen efter trappen ligger under vores bryggers, og rum nr 2 og 3 ligger under garagen.

Hvordan ville man lave ventilation i hele kælderen og få sænket luftfugtigheden i de varme måneder?

For at kaste nogle bolde i luften har jeg tænkt på varmegenvindingdsanlæg, varmepump luft-luft, ventilationskanal fra bryggers og ned i begge rum, duka vent one, affugter... nogle idéer løser kun et problem, mens andre kan løser begge, alle har pros/cons, totale omkostninger, osv.. Skal der laves hul i gulv og vægge, er det ikke noget problem.

Alle idéer, konstruktive kommentarer mm er meget velkommen.Jeg prøver at ryste posen for at få nogle idéer og lære af andres erfaringer. Dem som gerne vil finde huller i osten og skyde andre ned, må gerne gemme deres krudt til en anden gang 

 

 


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Hvis du har det køligere i kælderen end udenfor vil du øge fugtindholdet i kælderen ved ventilation (sommerkondens)
I min verden kan der ofte blive behov for at opsætte en affugter (husk at lukke for ventilationsluft så) i kælderen.
Jeg har ikke nogen "teknisk" indsigt i fugt, så det lader jeg andre om, men jeg kan da sige hvad vi gør

Den seneste sommer har vi haft en affugter som denne kørende i vores kælder på ca. 60 m2:

http://www.pricerunner.dk/pl/453-3153668/Indeklima/Woods-MRD-20-Sammenlign-Priser

Den kommer ned i ca. 2.000 kr. fra tid til anden og virker ganske fornuftigt og suger ikke for meget strøm.

Det har virkelig gjort et stor forskel i vores kælder, som vi bruger til kontor og opbevaring af blandt andet tøj. Det koster selvfølgelig noget på strømregningen, men jeg synes ikke det er så galt som folk går og siger.

Jeg har lige boret ud til friskluftventiler i to af vores vinduer og nu skal jeg til at bore ud til en mekaniskventilator. Det hjælper jo bare ikke så meget om dagen om sommeren, hvor man ikke vil have den varme sommerluft ind i kælderen, så jeg tror vi fortsætter med affugteren om dagen og lufter lidt ud om natten.

@orla & @HansJensen
Ja, det er bestemt en løsning som der er overvejet dog kommer der en varig udgift til EL.

Om vinteren kan man lige lette vinduerne 5 min i hvert rum, så bliver kældrene bedre at opholde sig i.

@HansJensen
Du skriver mekaniskeventilator - hvad har du kigget på, for det skal jo kunne flytte en del luft, for syntes at der er meget lav-pris derude? Vil man vinde noget ved at få ventilatoren til at skiftevis tage luft ind og ud?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Jeg har kigget en del, men synes ikke jeg har fundet det rigtige endnu.

Det jeg kunne ønske mig var, at man kunne købe en ventilator som både målte luftfugtugheden ude og inde, så den ikke kører, hvis luftffugtugheden uden er højere end inde, men det kan jeg ikke finde som standardprodukt. Alternativt har jeg kigget på en ventilator, som jeg kan styre fra en app og således selv bestemme, hvornår der skal luftes ud, men hvor jeg ikke skal rende ned i kælderen hver gang.

Det ender sikkert med en ventilator som kan indstilles til at køre et par timer hver nat om sommeren og et par gange om dagen i løbet af vinteren, men der er jeg dog også stadig lidt på bar bund.
@HansJensen
Er vild med idéen om en app til ventilationen, men ja, det løser ikke det konkrete problem. Havde forstillet mig en meget stor ventilationskanal som kunne suge luft fra vores brygges hvor luftfugtigheden er ca 30% lavere end ned i kælderen, men om det er nogen god idé....???

@Orla
Dvs, at om sommeren skal der trækkes frisk luft ind om natten, men vi kan være uheldig at have sommernætter med 22-25 grader - hvordan kommer vi omkring det?

I byggerier, hvor man har flere etager under jorden niveau - hvordan håndtere man fugten der? Er det en kombination af isolering og? Uden at være ekspert, men når man støber etager ned af, så er der vel stadig vand i betonnet som skal afgives?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **

At hive luft ind når temperaturen er lavere udefor er ikke brugbart, ikke når man skal løse sommerkodens. Som dig har jeg også fugt-problemer og også kun om sommeren.

Den bedste løsning på en klam kælder er sydvendte vinduer. Her får du varmen hele sommeren uden at få den fugtige luft med ind. Dette kan jo ofte ikke lade sig gøre og så er der affugter og/eller intelligent ventilationsstyring. Jeg har et projekt i gang hvor jeg bygger styringen med et wifi relay dvs. start/stop af ventilator ud fra vejr-data. Det er med sådan en her som kun koster omkring 100 kr. http://www.usr.so/Product/98 

En anden løsning jeg overvejer, er at lave en vandsolfanger og fræse gulvvarme ned i gulvet som sammen med en lille pumpe giver varme om sommeren. Løsningen burde være god fordi man ikke lukker fugten med ind. Er der nogen som har prøvet dette?

Luftsolfanger har jeg også forsøgt (1 x 1,5 meter hjemmelavet), men resultatet var ikke målbart, så den er revet ned igen. I dag forstår jeg godt at det kun kan give et godt resultat når sommerluften er tør, hvilket jeg fornemmer den er under halvdelen af dagene om sommeren. Nogle gange sker det at man ikke kan lufte ud i en uge i træk (tro mig jeg har set og logget meget vejr-data for København) 

Måske den nemmeste løsning er ikke at slukke for varmen om sommeren.

Til sidst et link til beregning, hvor man kan se hvor lille en varmeforskel der skal være på ude og inde før at det giver for høj fugtighed i kælderen

http://www.lenntech.com/calculators...midity.htm

Så må man jo igang med noget logisk styrring med en lille måle computer der har een måler inden for og een uden for. I min verden er det ikke det sværeste at lave, men det tager tid hvis man ikke har prøvet det før, og umuligt hvis man ikke kan programmere. Jeg ville nok lave det med en PIC processorer med et par A/D convertere indbygget, det er jo en LDS side ikk. Det er ikke dyrt at komme igang, men noget nørdet. K150 brænder på EBAY ca. 60 kr. PIC processor ca. 25 kr. Et par relæer og lidt ekstra elektronik til at drive spolerne på relæ, et par termiske transistorer så er man igang. Det der ødelægger projektet lidt er prisen på udviklersoftwaren. Man kan finde det "alternative" software det er jo ikke en produktion man sætter igang. Der er masser af sider med nørd projekter som dette på nettet, samt masser af videoer på youtube.com. Du skal jo bare sammenligne 2 værdier i dit program, trække i et logisk ben der trækker relæ, og ikke mindst, der skal altid være en grøn og rød lys diode på sådan et projekt
https://www.youtube.com/results?search_query=pic+programming+tutorial+for+beginners

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af mbaadk på 20-09-2016 17:11
@HansJensen
Er vild med idéen om en app til ventilationen, men ja, det løser ikke det konkrete problem. Havde forstillet mig en meget stor ventilationskanal som kunne suge luft fra vores brygges hvor luftfugtigheden er ca 30% lavere end ned i kælderen, men om det er nogen god idé....???
 

Det bliver den ikke ved med at være - når du har suget en kort tid, er luftfugtigheden i bryggerset den samme som udenfor.

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Det er i praksis ikke muligt at ventilere sig ud af et sommerkondens problem i en kælder. Der skal tilføres noget mere: Varme, affugtning eller isolering af kælderen udefra.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis