Dobbelt underlag mod lunker?

Halløj

Nu har jeg fået hevet det gyselige gulvtæppe af i stuen og skal sådanset til at igang med at lægge nyt flydende træ parket. Men efter nogle hurtige kontrol mål kan jeg se, at beton gulvet bølger med en masse små fordybninger (lunker?). De er ca 30-40cm lange og 3-4mm hvor de er dybest - og ifølge gulv pakkerne må der kun være 2mm pr meter. En af de dybe lommer er selvfølgelig foran døråbningen hvor der bliver slidt mest...

Men jeg tænkte; når der nu alligevel kommer et 2mm tyk underlag med dampspærre oven på betonen. Kan jeg så ikke bare klippe et ekstra stykke underlag af og fylde i "hullet" først? Så bliver det hele vel jævnet nogenlunde ud når gulvet får det egentlige underlag bagefter. Hvis i forstår...

Stuen er kun ca 30m2 og der er ca 4 steder hvor det er værst. Resten af gulvet er "nogenlunde".

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville købe noget gulvspartel også få spartlet lunkerne op, så de er i niveau med gulvet, så du ikke behøver at skulle lave sådan nogle Storm P løsninger. Det tager lige en dags tid at trække det ud, og tørre. Men så kan du gå igang dagen efter med at ligge dit svømmende gulv, som ikke er flydende 

Hej. Der er mange måder at gøre dette på. Som du selv skriver er underlag beregnet til formålet optimalt - og her er det altså ikke det billige foam underlag som med tiden bliver trykt fladt. Jeg ville personligt enten lige rette de værste lunker op med flydespartel (husk at rengøre og prime området før). Du skal formentligt ikke bruge mere en 2-3 sække. Hæld flydespartlen ud i lunken og træk dette jævnt med et brædt, vaterpas, retholt på hver side af lunken hvor gulvet er "lige". Overgangen kan du slibe jævn med en beton slibklods - men er du grundig skulle du ikke komme ud for dette. Jeg har hørt ufattelig mange murer rette sådanne lunker med fliseklæb da dette er lidt nemmere at styre for dem - samt sikkert også nemmere at styre for en gør-det-selv person. Jeg anbefaler flydespartlen da denne er egnet til formålet - hæld bare ikke for meget på af gangen.
Hvis dit underlag til brædderne bliver trådt fladt vil du irritere dig over dette i lang tid - gulvet kan skride i samlingerne, begynde at klappe eller generelt bare blive trælst at lægge.

Du kan se videor om flydespartling på nettet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg havde faktisk først tænkt mig at spartle lunkerne som i siger. Men så googlede jeg lidt på det og læste flere steder at så tyndt et lag spartel ikke ville holde i længden, men i stedet smuldre og med tiden samle sig i knasende bunker under gulvet. De foreslog at bruge selvnivellerende flydespartel i min. 5mm over hele gulvet - og det magter jeg altså ikke.

Når jeg tænker over det, så er gulvspartel vel netop lavet til det formål at bl.a. udrette lunker?
Men jeg kan da heller ikke helt afvise at det er mig der har misforstået noget

Jeg tar i XL og ser hvad de har.
4 mm flydespartel som du skal bruge er ikke "lidt". Problemet er at de billige flydespartler har optimal styrke ved min. 5 mm lagtykkelse. Du bruger en Lip 210-215-220 til udspartlingen.
OK, så Lip er et af de bedre mærker?

Er det det her du mener jeg skal bruge?:
http://www.bauhaus.dk/lip-220-gulvspartelmasse-selvnivellerende-25-kg.html
http://www.bauhaus.dk/lip-primer-54-2-5-l.html
Jeps - det ville jeg gøre. LIP 210 koster også kassen - 220 kan fint anvendes til formålet.
De anbefaler en pigrulle for at få luften ud af spartlen - nu når det ikke er mere du skal sparte kan du bruge en lille spartel som du lige dupper hen over overfalden på spartelmassen sådan du får vibreret luftlommerne ud af spartlen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også