Hjemmelavet limtræsspær

Jeg skal forhåbentlig i gang med mit murerede drivhus til foråret og det meste af tagkonstuktionen skal nok laves i limtræ på grund af de store mål. Da jeg per defenition er nærig og krævende overvejer jeg seriøst selv og lave mine bjælker. Jeg kan sagtens gennemskue og spænde de store stykker op og sammen så det kan holdes i spænd mens det hærder. Mit problem opstår når jeg skal finde frem til størrelsen på de pinde der skal limes sammen. Det er jo logisk et forskallingsbræt nok ikke er i den korrekte kvalitet. Umiddelbart er det en stor opgave og købe taglægter og skære dem op og høvle dem til så de kan bruges. 

 

Hvad angår dimensionering skal det hele være tilpas overdimensioneret af designmæssige hensyn så er ikke så bange for styrken. Dog tænker jeg lidt i noget med nogle buer fordi jeg selv skal lave det. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Limtræ  men i buer ? 

Jeg har for mange år siden prøvet at lave limtræ selv, det var høvlet forskalling, en masse lim og skruetvinger. Men når det skal i buer. forestiller jeg mig at det skal være meget tynde og brede lister der kan bøjes. Så har man en skabelon at lægge det op i ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det er korrekt det skal bare spændes op i en form. Det er spær til et 36 kvm drivhus vil taler om. Det giver bare en hvis frihed og bygge den selv.

Bredden passer nok med halvanden bræt når først de er renskåret og høvlet til.

Hvilken lim skal man mon bruge til det kan almindelig trælim klare sig eller skal det være noget hel specielt?

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg kan ikke forstå at du vil lave limtræ til "så lille" et driverhus. Min kammerat lavede et fantastisk drivhus på godt 40 kvm med trykimpr. stolper. Den har jeg kopieret og lavet en på 24 kvm til vores søn. Den skal holde til at stå ud til fri mark med vestenvinden direkte ind. så der er gjort meget for at den ikke skal blæse væk.

Det er med 75x75 trykimpr. som vi har fået kørt igennem en kehler så de er ren høvlede. Det er så blevet 72x72 mm Og så er alle kanter kørt med en overfræser, De er meget lækre at arbejde med. Spær er så tappet og limet sammen. Jeg har brugt polyeretan lim, den der skummer op ved fugtighed. Den er holdbar og fugtbestandig.

Der er 10 cm sokkel over jord.

50 cm mur med sten som i deres hus.

Og så 150 cm stolper med 62,5 cm centerafstand. Glasset er så "klemt" fast med en alu 40x3 fladskinne, med glastætnings gummi.

I alle hjørner er der sat diagonal stolper i feltet ved hjørnet.

Spær er med hævet hanebånd og en skråstiver op til hvert spær. Der er lavet et savspor diagonalt over alle spær, så der er plads til 4 stykker ståltråd til at tage diagonal kræfter i taget.

Der er ikke brugt en eneste bygningsbeslag i vores projekt.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan købe limtræ PÅ DBA til en brøkdel af hvad det koster at lave det selv ;-)

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Efterhånden er projektet stukket lidt af i karakter og bliver mere en vinterstue eller sådan noget. Det er dog tanken der skal være planter og den slags alligevel derude. Det skal laves i nogle store gulvvinduer og eftersom jeg har renset alle stenene til væggene og samlet vinduerne til huse så væggene er bestemt. Det er kun tagkonstruktioen og taget der mangler.

Jeg er tvunget til at lave det i limtræ på grund af spændet. Det skal spænde over vinduerne hvilket er 3m og på den anden side 3,5 meter. Samtidig er limtræ meget mere stabil i forhold til vrid og fugt påvirkning. Og jeg har undesøgt DBA og andre steder men de tror allesammen det er lavet af guld eller også er det for langt væk til det kan svare sig og hente det. Jeg har egentlig købt noget fuldtømmer til at lave spærrene af så mangler bare bjælkerne.


Samtidig er fordelen ved at lave dem selv at jeg kan lave lige nøjagtig som jeg vil have dem på alle tænkelige måder. Er pludselig begyndt og overveje om taget skal være en stor bue i stedet for. Den skal godtnok spænde 8 meter men det kunne være fedt og lave bare fordi vi kan.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hejsa

Bjælker på 3-4 m kan godt laves i spærtræ. Sørg for at få en god kvalitet (C24) og så kan du sandsynligvis lave bjælken af tre stk. 45x245 mm på højkant sømmet sammen. Det skulle være rigeligt til at bære et tag.

Mht. løsningen med limtræ så er det ikke helt nemt, igen skal du bruge en høj kvalitet træ ("rigtig" limtræ laves af C30) og limen er en speciel type 2 komponent lim, som epoxy af meget høj styrke.

Selvfølgelig kan man lime noget sammen hjemme, men det kan ikke sammenlignes med rigtig limtræ og det er svært at få samme udseende og holdbarhed

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Det var da konstruktivt det indlæg. Samling af tre stykker tømmer med søm er ikke en mulighed. Det er ikke æstetisk pænt nok til mig.

Ideen var at det kunne laves fuld længde og derfor kunne laves med taglægter eller ligende . Oprindeligt tænkte jeg nok at bruge forskallingsbrædder men har droppet det igen på grund af usikkerhed om kvalitet.

Opspændingen kan sagtens laves.

Limen er jeg meget i tvivl om stadig hvad det skal være for noget.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også