Tagpap eller betontegl på sommerhus

Hej GDS'ere

Jeg er i dialog med et sommerhus firma ang. mulig bestilling af et 84m2 længesommerhus.

Firmaet tilbyder som standard betontegl og monarperm undertag. De kan også tilbyde tagpap tag på krydsfiner til en merpris på ca 35.000 - eller ca 40.000 hvis listedækning.

Huset vil komme til at have rygningen orienteret øst-vestlig og være beliggende meget kystnært uden læ for vestlige og sydvestlige storme.

Jeg er lidt skeptisk overfor betontegl taget beliggenheden taget i betragtning og kunne måske være fristet til at vælge tagpap istedet da undertag og evt. problemer med dette så elimineres. Desuden giver krydsfineren jo en god skive-virkning.

Men jeg er noget i tvivl - hvad skal man vælge ?

Hilsen

Henrik.A

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest skal du finde ud af om der er tilknyttet en lokalplan på sommerhus området. Det er der mange steder. Her i vil der kunne stå krav om arkitektur og udseende af sommerhusene.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Du skal vælge med øjet og hjertet. Hvis det er et velrenommeret firma, vil begge tage kunne holde uden problemer.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
I min verden er laver selv de mest "velrenommerede firmaer" alvorlige konstruktionsfejl/byggefejl i deres huse, og det er ind imellem af uvidenhed, men der indgår også iskold beregning, hvis noget "koster penge"!
Skrevet af Orla Nautrup på 20-09-2016 07:50
I min verden er laver selv de mest "velrenommerede firmaer" alvorlige konstruktionsfejl/byggefejl i deres huse, og det er ind imellem af uvidenhed, men der indgår også iskold beregning, hvis noget "koster penge"!

 

Det er jeg enig i og det gælder både betontegl og tagpap - men - det er bedre at gå efter et firma som har noget på spil, end et der gik konkurs for 5 år siden...

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
Takker for input. Det bliver nok beton tegl selvom jeg helst er fri for det bane-vare undertag.
Det undrer mig i grunden at man ikke så ofte ser OSB+pap benyttet som fast undertag - eller som færdig tagdækning i det hele taget - er det bare dansk bygge konservatisme når det er bedst ?

Iøvrigt så sætter lokalplanen ingen særlige restriktioner mht. valg af tagdækning.

mvh
Henrik.A

Er det ikke den som betaler, der bestemmer musikken? Jeg forstår godt at du ikke vil have banevarer, som holder kortere tid end taget. Levetiden for et undertag bør normalt have samme levetid som tagdækningen. De forventede levetider for undertage afhænger af taghældning og tagdækningen tæthed:

Træfiberundertage: 30-50 år
Faste undertage med ét lag tagpap: 40-80 år
Faste undertage med to lag tagpap: 50-100 år
Tynde banevarer: 5-20 år
Kraftigere banevarer: 10-30 år


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Jo, sådan burde det være - men vi taler om et typehus firma som har sat det hele i system - vælg enten deres standard beton tegl og undertag eller tagpap og tagpap tag er de i virkeligheden ikke så meget for at sælge (til en merpris på ca. 40k) grundet problemstillingen omkring svampe mm. på især nordsiden som Orla også er inde på. Man kan så overveje at få huset uden tagdækning, men fratræk bliver sikkert latterligt lille og jeg skal så igang med at finde en tagdækker til den side af sagen. Der bliver så også diskussioner om entreprise grænserne.

Huset som sådan er fint nok - det er "kun" tagdækningen som irriterer mig lidt. Jeg ville allerhelst have et Alu-plannja tag på underlag af OSB+pap - men jeg orker dårligt at foreslå det.

Mvh
Henrik.A
Hvorfor ikke ?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis