Beregning af vinklen på grat

Hej, jeg er ved at bygge værksted med valm i den ene ende, på den ene side af graten er taget 35gr og på den anden side er det 50gr, hvordan filan beregner jeg lige vinklen på graten?

Benny
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Summen af grader i en trekant er 180°.
Når du ved de to nederste vinkler er hhv 35 og 50, så er tag vinklen 180-50-35=95°
Eller misforstår jeg dit spørgsmål, det ikke er vinklen oppe ved tagrykken (graten) du vil have?

 

Den udregning er naturligvis korrekt, men rygninger købes til en bestemt taghældning, og ikke som den vinkel rygning i virkeligheden har.
Så du skal nok bestille en rygning der passer til gennemsnittet af de 2 hældninger. Det er så hældning 42,5 gr.
Så må du købe den standard der er nærmest under, så kommer det til at ligge bedst.

Engang skulle min svigerdatter (matematik og talnørd) på tømmerhandelen for at købe tagrygning. Hun målte efter alle regler rygningens vinkel. (taghældning 47 gr.) så det skulle være 86 gr. vinkel.

Ekspedienten måbede: "det kunne simpelthen ikke passe. for ved 86 grader ville de 2 tagflader næppe mødes inden skyerne".


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hehe ja okay, jeg kan godt se problemet 😛 jeg har været inde og lurer lidt, rygningen fås i 40 og 45gr, så bør jeg vel vælge en 45gr? 😊

Benny
En metode er at tage sin tommestok og folde hen over graten langs de to tagflader, og så tegner man vinklen op på et stykke pap eller lignende.
På tømmehandelen burde de have en grad/vinkelmåler til formålet, og det er så deres problem at rygningen passer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis