Er det her en god sav?

Jeg skal have fældet nogen træer, og vil godt have min egen sav til det. Så kan jeg også skære stammer ud til brænde en gang imellem. Så ikke til professionelt daglig brug, men til husbehov. Dog vil jeg ikke have noget bras, og sikkerheden skal være i orden.

Er den her et godt køb? 
http://www.dba.dk/motorsav-maccat/id-1026542858/

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville gå efter mærkevare, såsom Husqvarna, Jonsred, Echo, eller Stihl..

Jo nok for ingenting Mcculloch, har fået kælenavnet " Mak og få kuller)

Vi prøver igen, i morgen --
OK, prøver at se om der er nogen af de mærker til salg for en overkommelig pris.

Hvad med en af de 2 her? Er de for gamle og slidte?
http://www.dba.dk/kaedesav-jonsered-fin-sav/id-1026636432/
http://www.dba.dk/motorsav-stihl/id-1027398255/

Umiddelbart ser de jo fine ud, men der for kan de jo godt have defekter..


Vi prøver igen, i morgen --
Ja det må jeg jo tjekke så godt jeg kan. Er Stihl'n de ekstra penge værd, til mit brug? Eller er Jonsered'en fin nok? Synes bare den ser lidt slidt ud på billederne, men jeg har ikke den store forstand på motorsave..
Skrevet af IT manden på 16-09-2016 14:11
Ja det må jeg jo tjekke så godt jeg kan. Er Stihl'n de ekstra penge værd, til mit brug? Eller er Jonsered'en fin nok? Synes bare den ser lidt slidt ud på billederne, men jeg har ikke den store forstand på motorsave..

Stihl'en er "kun" på 1,8 hp. Men ellers er det en god lille hobbysav. Bruger selv samme model til afgrening på +10'ende år grundet den ingenting vejer. 

Jonsred'en yder 2,2 hp. Er uden tvivl lidt bedre til fældning, forudsat sværet ikke er for langt.

Ved begge save bør du kontrollere de er nemme og starte og at oliepumpen giver olie. Det sidste er ret vigtigt idet skrupleløse folk ynder og sælge deres sav som ok når de glemmer og tømme tanken tanken for planteolie, der så står og stivner i pumpen så tandhjulsudveksling og pumpen dør.

Ydermere bør kæde/sværet kontrolleres for slid. Kæderne er relative billige og et sværd koster det samme som ca. 3 kæder.

Mackulleren syntes jeg du bør glemme alt om, dem plejer man ikke og kunne få bare en enkelt lille skrue til hvis noget går til.

Pøj pøj med valget.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Tror jeg kigger nærmere på Jonsred'en så. Hvordan tjekkes olie pumpe? Er det bare om det kommer olie på kæden når saven kører?
Du kunne komme til at save et stykke, så den olie, som sælgeren måske har pøset på kæden inden du kommer, er væk. Derefter peger du på det nysavede stykke med "svinet" i gang. Hvis der kommer alvorlige oliestænk på træet så giver den olie.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af IT manden på 16-09-2016 19:31
Tror jeg kigger nærmere på Jonsred'en så. Hvordan tjekkes olie pumpe? Er det bare om det kommer olie på kæden når saven kører?

Ud fra billederne ser Jonsred'en faktisk ret godt ud, omend Sthil'en vist bare trænger en smule rengøring for at "skinne". 

Pumpen afprøver du, som Erik beskriver ved og pege spidsen af sværet mod noget der kan tåle og få et sprøjt olie og give fuld gas. Så bliver der slynget lidt olie af kæden. Jeg har et stykke pap på siddende på væggen i værkstedet til det brug.

Hvis pumpen ikke giver olie, vil både svær og kæde meget hurtigt blive blå/sort der hvor kæden løber i sværet. 

Husk du skal have et filesæt til den kæde der sidder på din "nye" sav. Måske du kan redde dig det sæt, folk formodentelig er i besiddelse af sammen med saven.    

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis