Bæreevne stolper (75x75, 100x100 osv.) ?

Hej Alle

Spørgsmålet kort - hvor meget kan imprægnerede stolper bære ved lodret og vandret belastning? 

Med imprægnerede stolper tænkes særligt på 100x100 som skal bære noget ala 5-700 kg fordelt på 1,5 m2 (pizzaovn dvs. stolperne skal bære ovnen, udgøre ramme)

vh.

Murat

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du vælger trykimprægneret fyr mærket NTR A, og sorterer dem i trælasten, så du får de allerbedste uden knaster så store som thekopper m.m. turde jeg godt bruge 4x4 til dit ovnprojekt. En konstruktion med en gitter ramme båret af 9 ben i tre rækker kan bære flere tons. Men det er ikke kun bæreevnen du skal tænke på - det er også nedbøjningen, som vil kunne få din ovn til at revne.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Hvis du bruger 4 stk 75 x 75 stolper lodret kan det sagtens holde. Og så vil det vel se bedst ud hvis rammen også var med samme dimension. Så har vi problemet med den nævnte nedbnøjning. Det kan afhjælpes meget ved at lave skrå stivere i alle hjørner. Det vil sige 8 skrå stivere ca, 1/4 - 1/3 ind under rammen.

Så har du samtidig elimineret behovet for at grave stolper ned.

Hvis rammen er 1,5 m på den længste led, så er det reelt kun et spænd på 0,5 m de vandrette skal bære


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tror jeg giver det et forsøg med 3 rækker ben bundet sammen af skrå afstivere og en ramme med samme dimension på toppen.

Så kan jeg med fordel droppe en tanke jeg havde om at jeg ville støbe stolpebærere som skulle bære konstruktionen/ "lettere at flytte ovnen"

bunden af ovnen regner jeg med at støbe på svalehaleplade, som jeg alligevel har i overskud.

Jamen det er så en anden sag der komme ind her. svalehaleplader har jo i sig selv en stivhed, så det er ikke ovnens ramme der skal holde det hele.
ender på stolper og ramme kan du skære haldelen væk, så de kan samles og støtte på en "afsats".

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Murat, virkede dit pizzaovn stativ? Og kan du evt uploade et billede.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis