fjernvarme skjult i betongulv

HEj.

Jeg er ved at renovere min lejlighed og jeg har fjernet trægulv og etablere betongulv ( ca. 10 støbning).

Under trægulv kommer der fjernvarmerør. Lejligheden er ca. 50år gammel. Jeg vil dække dem med halve af kloakrør og støbe et nyt betongulv.

Er det lovlig?

Og det vil jeg gøre:

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan jeg ikke se noget ulovligt i. Men har du haft dem pakket ud for at se om de er friske. Det ville da være ærgerligt hvis dr kommer utæthed om få år.
Hvis du har en ukrudts brænder eller en varmepistol så kan du opvarme dine plastrør, og presse dem i den facon du ønsker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er ikke plastrør og jeg vil heller ikke fytte eller gøre noget med dem. Det er en gammel fjernvarme installation (rustfit stål tror jeg), som jeg vil dække med betongulv og opsætte klinker. Det er mere praktisk. Originalt var der et trægulv som blev fjernet.
Jeg tror, at jeg ikke kan sætte beton direkte på de rør. Derfor vil jeg dække dem med halve af pvc plastrør og så støbe et beton gulv. 

Ligesom here. Rør løber i en kanale under betongulv.

OBS! På billede kan de se, at der er samling.

 

 

Det er netop det PVC plastrør jeg mener du kan forme, så den får den flade facon du viser i skitsen. Og ja det er lovligt, der mange x 1000 huse i DK med den slags fjernvarmerør under gulvet. Og det er helt sikkert ikke hverken rustfri eller galvaniserede rør. Det er altid sorte ubehandlede jernrør.
I alle 1 fam. huse fra 1960 - ca. 1990 blev rørene lagt i kanaler under betongulvet. Disse blev så fyldt op med sand eller leca nødder før der blev støbt hen over dem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men hvis det er "gamle" rør, er det så ikke åndsvagt at dække dem til med beton, jeg tænker hvis de skulle komme en læk, kommer der vel problemer, men det ville der så gøre alligevel med trægulv..
men hvis rørene deler sig videre til naboen er der jo ingen mulighed for at skifte dem uanset hvad.
Okay hvis det var mig, ville jeg få lagt nye rør når du alligevel er der, det føles rart når man ved alting er nyt dernede, også er det bare så surt hvis noget skulle give en læk 1 år efter man er færdig med arbejdet og skal have det hele op igen.

Jeg har skrevet til min kommune:

Hej.

Jeg bor i Ishøj Vejlebrovej XYZ

Jeg er flyttet til adressen 5 måneder siden og jeg vil reneovere lejligheden. Jeg ejer den.

Jeg vil starte med entre, hvor der ligger trægulv. Under trægulv kommer der fjrnvarme rør. De kommer gennem hele entre plus samling med badeværelse.

Jeg vil fjerne trægulv, dække rør med halve af PVC kloakrør (så kommer de i en kanale), støbe 5 cm styrofoam + 5 cm beton og afslutte med klinker. I alt er det 3,4 kvadrat meter.

Jeg skal ikke flytte eller berøre fjernvarmeinstalation.

Må jeg lave det?

Kræver det autorisation eller tilladelse?

Billede vedhæftet.

Mvh. Tomasz Rakowski

 

Og jeg fik svar

"Hej Thomas

Jeg kan oplyse dig at så længe du ikke rører nogen installationer, isolering så kræver det ansøgte ikke nogen tilladelser.

Hvis du rører gulvet i badeværelset kræver det en godkendelse fra Kommunen da det er et vådrum.

Såfremt du har yderligere spørgsmål bedes du ringe til undertegnede."

 

Jeg synes at emne kan lukkes

 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis